Kierowca prowadzący samochód wyposażony w system ABS w przypadku
hamowania awaryjnego może bez obawy wpadnięcia w poślizg silnie nacisnąć
na pedał hamulca. Układ ABS ograniczy siłę hamowania tak by nie doszło
do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu, w którym nie działa
kierowanie samochodem a w przypadku różnicy w przyczepności
poszczególnych kół do podłoża występuje zmiana toru jazdy lub obracanie
się pojazdu. W takich sytuacjach szczególnie u kierowców bojących się
ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany
poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamowania.
Obecnie stosowane czterokanałowe systemy ABS umożliwiające niezależną kontrolę poślizgu dla każdego koła
pozwalają zwiększenie bezpieczeństwa procesu hamowania pojazdu w
sytuacjach, w których poszczególne koła poruszają się po powierzchniach o
różnych współczynnikach przyczepności (np. w sytuacji, gdy część kół
znajduje się na poboczu, a część na asfalcie). System skraca też
znacznie drogę hamowania w samochodzie z obciążeniem osi samochodu (kół)
nieproporcjonalnego do siły hamowania danych osi. W przypadku
nierównomiernego rozłożenia obciążenia pojazdu, koła słabiej obciążone
zostają zablokowane, podczas gdy koła obciążone nie wykorzystują jeszcze
całkowicie swych możliwości hamujących. Układ ABS dobierze siłę
hamowania stosownie do obrotów kół.
System ABS ma bardzo duże znaczenie w zespołach składających się z
kilku pojazdów (ciągnik z naczepą, lub samochód z przyczepą). W
pojazdach tych gdy drugi człon utraci sterowność porusza się w poprzek
kierunku jazdy i może spowodować przewrócenie całego pojazdu.
ABS pomaga także przy hamowaniu na zakręcie. Samochód bez ABS-u
mógłby w takim przypadku stracić sterowność. ABS pomaga (ale nie
gwarantuje) odzyskać sterowność przy poślizgu bocznym.
Silne naciśnięcie hamulca i odpowiednie ruchy kierownicą pomagają
wyprowadzić samochód z poślizgu co może pozwolić na bezpieczne
zahamowanie lub ominięcie przeszkody.
Gdyby pojazd wpadł w poślizg boczny (wywołany np. szybkim manewrem
kierownicą na śliskiej nawierzchni), to po naciśnięciu hamulca system
ABS będzie kontynuować hamowanie zgodnie z zasadą działania ABS-u. Przy
poślizgu idealnie poprzecznym może to powodować wyłączenie hamowania kół
(które się nie kręcą) na dłuższy czas niż to ma miejsce w czasie
hamowania przy jeździe na wprost.
W pewnych sytuacjach system ABS wydłuża drogę hamowania np, gdy na
nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się cienka warstwa luźna
(np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła
przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w
układzie z systemem ABS koło hamuje na warstwie o niższym współczynniku
przyczepności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz