Firmy produkujące samochody sportowe są zazwyczaj tworzone przez ludzi
zarażonych wyczynowym automobilizmem. Takim człowiekiem był również
Jeana Rédélé, diler firmy Renault w Dieppe, który tuż po II wojnie
światowej zaczął rasować samochody renault 4 CV i za ich kierownicą brać
udział w poważnych zawodach.
W 1955 roku już we własnej firmie Automobiles Alpine, skonstruował
samodzielnie pierwsze auto sportowe, noszące nazwę A106 Millie Miles.
W 1963 roku z fabryczki Jean Rédélé wyjechała Alpine A110. A110
wyposażono w nadwozie z włókna szklanego osadzone na rurowej ramie
centralnej.
Pierwsze A110 miały układ napędowy zaadoptowany z małolitrażowego R8
i przy pojemności 1,1 l dysponowały mocą 100 KM. A110 z tym silnikiem
rozwijało prędkość 220 km/h. Silnik 1300 z dwoma gaźnikami Weber o mocy
95 KM pozwalał podróżować z prędkością 195 km/h.
W 1964 roku pojawiła się wersja 1600 SI. Inżynierowie wyisnęli z
tego silnika 124 KM. Sprint do setki trwał 7,5 s. Prędkość maksymalna to
220 km/h. W 1968 roku pojawił się model 1600 o mocy zwiększonej do 165
KM. Zależnie od stosowanych przełożeń rozwijała prędkość w granicach 190
- 210 km/h. Rajdowa wersja A110 wyposażona była w silnik o pojemności
1,8 l i mocy 170 KM.
Na początku lat 70. zakład Jeana Rédélé otrzymał wsparcie finansowe
koncernu Renault i jego auta stały się postrachem rajdów Monte Carlo,
Akropolis i San Remo. W latach 1971-73 najcenniejsze trofea rajdowe
trafjały do warsztatu Rédélé.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz