poniedziałek, 9 września 2013

NASCAR

NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing)- Narodowa Organizacja Wyścigów Samochodów Seryjnych – jest to największa organizacja wyścigowa w Stanach Zjednoczonych. Trzy największe serie prowadzone przez NASCAR to Sprint Cup Series, Nationwide Series i Camping World Truck Series. NASCAR prowadzi także serie NASCAR Regional Racing, Whelen Modified Tour oraz Dodge Weekly Series. Łącznie NASCAR patronuje 1500 wyścigom na 100 torach w 38 stanach oraz w Kanadzie i Meksyku. Od 1996 do 1998 roku NASCAR organizował także jeden wyścig w Japonii, a w 1988 roku odbył się też wyścig w Australii.
Organizacja NASCAR rozpoczęła swoją działalność w południowej części Stanów Zjednoczonych. Teraz wyścigi NASCAR są drugim najpopularniejszym sportem w USA, wyprzedza je tylko National Football League. Na całym świecie wyścigi NASCAR transmitowane są w ponad 150 krajach. Na liście 20 najpopularniejszych imprez sportowych w USA wyścigi NASCAR zajmują aż 17 pozycji. NASCAR ma 75 milionów zdeklarowanych fanów, którzy co roku na gadżety sygnowane przez organizację wydają ponad 2 miliardy dolarów. Jest to najbardziej przywiązana do marki grupa ludzi wśród wszystkich sportów. Rezultatem tego jest wysokie miejsce NASCAR na liście Fortune 500.
Pierwszy wyścig NASCAR, w którym ścigały się samochody seryjne odbył się na torze Charlotte Speedway, 19 czerwca 1949 roku. Wyścig wygrał Jim Roper, po dyskwalifikacji Glenna Dunnawaya za stosowanie niedozwolonych tylnych sprężyn. Jim Roper za zwycięstwo w wyścigu otrzymał 2000 dolarów. W wyścigu startowała też pierwsza kobieta w NASCAR, Sara Christian, która zajęła 14 pozycję lecz nie ukończyła wyścigu. W 148. okrążeniu musiała wycofać się z powodu przegrzewającego się silnika.
Główna seria wyścigów, była wówczas znana jako "Strictly Stock Division". Samochody startujące w tej serii niczym nie różniły się od modeli fabrycznych. Z początkiem 1950 roku dywizja zmieniła nazwę na "Grand National". Po kilku latach modyfikacje zapewniające większe bezpieczeństwo kierowców, a także większą moc samochodów, zostały dopuszczone. Na początku lat 60. samochody były budowane już od zera jako samochody wyścigowe i tylko karoseria musiała przypominać tę z modeli seryjnych.
Jeden z torów, na którym w inauguracyjnym sezonie odbywał się wyścig, jest w kalendarzu NASCAR do dziś: Martinsville Speedway. Kolejny stary tor, na którym wyścigi odbywają się nadal to Darlington Raceway, który został otwarty w 1950 roku. Najstarszy tor, na którym dziś odbywają się wyścigi Sprint Cup to Indianapolis Motor Speedway, wybudowano go w 1909 roku; jednakże, pierwszy wyścig NASCAR odbył się tam dopiero w 1994.
W pierwszych sezonach większość wyścigów odbywała się na torach owalnych o długości od 0,5 do 1 mili (800 do 1600 metrów)
Darlington Raceway, pierwszy "Superspeedway" wybudowano w Darlington w Karolinie Południowej w 1950 roku był dłuższy (1,38 mili/2,22 km), szerszy, szybszy i bardziej nachylony niż każdy inny tor, na którym kierowcy ścigali się wcześniej. Wyścig w Darlington, był najbardziej prestiżowym wyścigiem w kalendarzu aż do 1959 roku. Wtedy właśnie otwarto Daytona International Speedway. Gigantyczne 2,5 milowy (4 kilometry) tor, o zakrętach nachylonych pod kątem 31 stopni. Tor wybudowany na bagnach w Daytona Beach przez Williama France'a Sr. stał się ikoną tego sportu.
Pierwszy wyścig NASCAR poza granicami USA odbył się w Kanadzie, 1 lipca 1952 roku. 200-okrążeniowy wyścig wygrał Buddy Shuman. Rozegrano go na torze Stamford Park niedaleko wodospadu Niagara.

Nationwide Series (Dawniej Busch Series)

NASCAR Nationwide Series to druga najwyższa profesjonalna seria NASCAR. Samochody są bardzo podobne do tych ścigających się w Sprint Cup. Aktualnym mistrzem jest Ricky Stenhouse Jr., który po wygraniu tytułu w 2011 r. obronił go w 2012.
Seria Nationwide to jedyna z trzech najwyższych serii NASCAR, w której wyścigi odbywają się także poza USA. Sezon jest krótszy niż w serii Sprint o kilka wyścigów i nagrody pieniężne są znacznie niższe. W ostatnich latach część kierowców serii Sprint ścigało się także w wyścigach serii Nationwide (wtedy zwanej jeszcze Busch) traktując je jako rozgrzewkę przed wyścigami serii Sprint, które najczęściej odbywają się na tym samym torze na drugi dzień. Przeciwnicy takich praktyk zaczęli określać kierowców jako "Busch-whackers". Sponsorowanie Busch skończyło się pod koniec 2007 roku i obecnym sponsorem jest firma ubezpieczeniowa Nationwide Insurance
NASCAR Nationwide Series ukazało własne "Car of Tomorrow" w lipcu 2010 roku podczas wyścigu na torze Daytona International Speedway. Przed całkowitym włączeniem nowego samochodu w sezonie 2011 użyto go w wyścigach w Michigan, Richmond i Charlotte. Nationwide CoT różni się od swoich odpowiedników ze Sprint Cup jak i poprzednich aut Nationwide pakietem aerodynamicznym i karoserią. Jednak najbardziej widocznymi zmianami są różnice między autami poszczególnych marek. Samochody są stylizowane na ich drogowe odpowiedniki: Dodge Challenger, Chevrolet Impala, Ford Mustang, Toyota Camry).

Specyfikacja

  • Pojemność i typ silnika: 358 in³ (5.8 L) OHV V8
  • Skrzynia biegów: manualna, 4 biegowa
  • Waga: minimalna(bez kierowcy) 1406 kg (3,100 lbs); minimalna (z kierowcą) 1497 kg (3,300 lbs)
  • Moc silnika: 650-700 koni mechanicznych (485-522 kW) bez ograniczeń, ≈450 km (335 kW) z ograniczeniem
  • Paliwo: 98 oktanowe, bezołowiowe dostarczane przez Sunoco
  • Pojemność zbiornika paliwa: 17¾ galonów amerykańskich
  • Sposób dostarczania paliwa: gaźnik
  • Stopień kompresji: 12:1
  • Aspiracja: naturalna (dopływ powietrza zależy tylko od jego ciśnienia)
  • Rozmiar gaźnika: 390 stóp³/min (184 L/s) 4 cylindrowy
  • Rozstaw osi: 2667 mm (105 cali)
  • Układ kierowniczy: wspomaganie kierownicy, przekładnia ślimakowa
  • Opony: typu slick oraz deszczowe dostarczane przez Goodyear
  • Długość: 5283 mm
  • Szerokość: 1841 mm (72.5 cala)
  • Wysokość: 1295 mm (51 cali)
  • Wyposażenie bezpieczeństwa: system HANS, 6 punktowe pasy bezpieczeństwa dostarczane przez Willans

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz