We wrześniu 2003 roku BMW zaprezentowało nowy model serii 6.
Do napędu BMW 645Ci służy ośmiocylindrowy silnik 4,4-litrowy
osiągający moc 333 KM. Silnik rozpędza auto do setki w 5,6 s,
zapewniając prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.
Silnik może współpracować z trzema przekładniami: sześciobiegową
skrzynią biegów lub sześciobiegową sekwencyjną manualną skrzynią biegów
SMG, umożliwiającą kierowcy przełączanie biegów za pomocą specjalnych
dźwigienek umieszczonych na kierownicy lub za pomocą dźwigni zmiany
biegów bez użycia pedału sprzęgła.
Samochód wyposażono w układ DDC (Dynamic Drive Control) zapewniający
szybszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu, zmieniający siłę
wspomagania kierownicy w zależności od prędkości jazdy, a także szybszą
zmianę biegów w skrzyni automatycznej i sekwencyjnej. Elektronika to
także system dynamicznej kontroli stabilności DSC i układ dynamicznej
kontroli trakcji DTC, a także dostępny jako opcja inteligentny układ
jezdny Dynamic Drive niwelujący przechyły boczne podczas pokonywania
zakrętów. Zwolennikom technicznych nowinek spodoba się specjalny
wyświetlacz Head-Up wyświetlający potrzebne kierowcy informacje na
przedniej szybie w postaci hologramu.
BMW na Detroit Motor Show w styczniu 2004 roku zaprezentowało model 645 w wersji kabriolet.
W momencie wprowadzenia dostępny był ośmiocylindrowy silnik o
pojemności 4,4 l i mocy 333 KM. W połączeniu z jedną z trzech dostępnych
sześcioprzełożeniowych skrzyń biegów. Pojazd przyspiesza od 0 do 100
km/h w przeciągu 6,2 s, a po osiągnięciu maksymalnej prędkości 250 km/h
jego pęd do przodu ograniczany jest elektronicznie.
Elektrycznie otwierany dach w przeciągu kilku sekund "znika"
całkowicie pod stabilną osłoną w schowku
umieszczonym w bagażniku.
Elektryczny mechanizm otwierający dach sterowany jest za pomocą pilota i
posiada funkcję automatycznego odblokowania w górnej ramie szyby
przedniej. Otwieranie komfortowe umożliwia rozkładanie lub składanie
dachu z kabiny pasażerskiej jednym przyciśnięciem przycisku lub za
pomocą kluczyka. Możliwe jest to także podczas ruszania z miejsca lub w
warunkach jazdy, gdy prędkość nie przekracza 30 km/h.
BMW w 2004 roku wprowadziło na rynek model 6 z 3-litrowym silnikiem.
Blok silnika wykonany jest ze stopu magnezu i aluminium. Silnik modelu
630 Ci posiada moc 258 KM. Maksymalny moment wynosi 300 Nm. Samochód w
wersji Coupe przyspiesza do 100 km/h w 6,5 s (6,7 ze skrzynią
automatyczną). Kabriolet jest wolniejszy, setka pojawi się w nim na
liczniku po 6,9 s (7,2 s z automatem). Prędkość maksymalna obu wersji
jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Napęd w 630i przekazywany
jest za pośrednictwem ręcznej skrzyni sześciobiegowej, lub sekwencyjnego
automatu.
BMW M6 miało swoją premierę dopiero w marcu 2005 roku w czasie salonu w Genewie.
Z zewnątrz samochód wyróżniają większe wloty powietrza chłodzącego
silnik i hamulce. Z tyłu w oczy rzuca się dyfuzor poprawiający
aerodynamikę przy wyższych prędkościach oraz dwie podwójne końcówki
układu wydechowego.
Samochód jest napędzany 10-cylindrowa jednostką o pojemności 5
litrów. Maksymalna moc wynosi 507 KM. Maksymalny moment to 520 Nm. BMW
M6 osiąga setkę po zaledwie 4,6 s, a prędkość maksymalną ograniczono
elektronicznie do 250 km/h. Bez blokady samochód nie miałby problemów z
przekroczeniem 320 km/h. Po uruchomieniu motoru automatycznie włącza się
program P400. W tym trybie silnik korzysta z 400 KM. Program P500
uruchamia dodatkowe 107 KM. Napęd w M6 przekazywany jest za
pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów SMG. Umożliwiona ona wybór 11
różnych nastaw w zależności od wymaganej szybkości zmiany biegów. Sześć z
nich jest dostępnych w trybie manualnym, a pięć - automatycznym.
Skrzynia potrafi również rozpoznać zablokowanie kół napędowych podczas
zbyt gwałtownej redukcji biegu na śliskiej nawierzchni. Uruchamiane jest
wówczas sprzęgło, które odblokowuje zablokowaną oś. Podczas pracy
automatycznej, gdy samochód podjeżdża pod górę utrzymywany jest niższy
bieg niż podczas jazdy po płaskim. Podczas zjazdu w dół skrzynia
umożliwia hamowanie silnikiem odpowiednio redukując bieg.
W października 2005 roku w BMW 6 pojawiły się z 4,8-litrowym motorem
benzynowym, który zastąpił jednostkę, 4,4 l. Ośmiocylindrowy silnik 4.8
osiąga moc 367 KM oraz uzyskuje maksymalny moment obrotowy 490 Nm. BMW 6
Coupe rozpędza się do setki w 5,5 s.
Na salonie samochodowym w Londynie w 2006 roku BMW zaprezentowało M6 w wersji bez dachu.
W M6 Convertible stylizacja przodu i tyłu jak również świateł w
porównaniu do standardowych seryjnych 6 Convertible, została poddana
zmianom. Przednie błotniki wykonano z materiałów termoplastycznych.
Karoseria stanowi mieszaninę stali i aluminium.
BMW M6 napędzany jest 5-litrowym silnikiem V10. Generuje on moc 507
KM i moment 520 Nm. M6 bez dachu przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s.
Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. 7-biegowa sekwencyjna
skrzynia biegów posiada 5 ustawień w trybie automatycznym i 6 ustawień w
trybie manualnym. Daje to razem 11 trybów pracy różniących się
prędkością zmiany biegów.
Dach jest składany automatycznie, a cała operacja zajmuje 25 s. Aby
zapewnić odpowiednio wysoki komfort podróżowania BMW M6 Convertible
posiada trzyczęściowy, składany dach. Pośród innych materiałów
zastosowanych do budowy poszycia dachu wnętrze tkaniny stanowi pianka
poliuretanowa (PUR).
Jesienią 2007 roku BMW wprowadziło zmodyfikowaną wersję serii 6.
Inaczej zaprojektowane reflektory dostały diodowe kierunkowskazy, a w
przeprofilowanym zderzaku rozsunięto bardziej na zewnątrz halogeny. Z
tyłu lampy dostały nowe klosze, w zmienionym zderzaku znalazły się
inaczej stylizowane światła przeciwmgielne, a na klapie trzecie światło
stopu.
Zmodernizowano paletę silników. 4,8-litrowy V8 z układem VALVETRONIC
i Double VANOS o mocy 367 KM montowany w BMW 650i zapewnia
przyspieszenie rzędu 5,4 s w coupe i 5,5 s w kabriolecie. Nowością jest
3-litrowy sześciocylindrowy rzędowy silnik z bezpośrednim wtryskiem
drugiej generacji (High Precision Injection), który osiąga moc 272 KM.
Osiąga 100 km/h w 6,2 s (coupe) - 6,7 s (kabriolet). Oczywiście zarówno
modele 630i jak i 650i mają zamontowany elektroniczny ogranicznik
prędkości maksymalnej do 250 km/h. W tym segmencie aut pojawiła się
pierwsza jednostka wysokoprężna. Przy pojemności 3-litrów (635d) dzięki
wtryskowi Common Rail i układowi Variable Twin Turbo (VTT) osiąga moc
286 KM i maksymalny moment obrotowy 580 Nm. Coupe rozpędza się do 100
km/h w 6,3 s, natomiast kabriolet setkę osiąga w 6,6 s. Prędkość
maksymalną ograniczono do 250 km/h. Przy okazji BMW wprowadziło m.in.
nową sześciobiegową skrzynię automatyczną (standard w odmianie
wysokoprężnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz