wtorek, 24 września 2013

BMW 6

We wrześniu 2003 roku BMW zaprezentowało nowy model serii 6.
    Do napędu BMW 645Ci służy ośmiocylindrowy silnik 4,4-litrowy osiągający moc 333 KM. Silnik rozpędza auto do setki w 5,6 s, zapewniając prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Silnik może współpracować z trzema przekładniami: sześciobiegową skrzynią biegów lub sześciobiegową sekwencyjną manualną skrzynią biegów SMG, umożliwiającą kierowcy przełączanie biegów za pomocą specjalnych dźwigienek umieszczonych na kierownicy lub za pomocą dźwigni zmiany biegów bez użycia pedału sprzęgła.
    Samochód wyposażono w układ DDC (Dynamic Drive Control) zapewniający szybszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu, zmieniający siłę wspomagania kierownicy w zależności od prędkości jazdy, a także szybszą zmianę biegów w skrzyni automatycznej i sekwencyjnej. Elektronika to także system dynamicznej kontroli stabilności DSC i układ dynamicznej kontroli trakcji DTC, a także dostępny jako opcja inteligentny układ jezdny Dynamic Drive niwelujący przechyły boczne podczas pokonywania zakrętów. Zwolennikom technicznych nowinek spodoba się specjalny wyświetlacz Head-Up wyświetlający potrzebne kierowcy informacje na przedniej szybie w postaci hologramu.
    BMW na Detroit Motor Show w styczniu 2004 roku zaprezentowało model 645 w wersji kabriolet.
    W momencie wprowadzenia dostępny był ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,4 l i mocy 333 KM. W połączeniu z jedną z trzech dostępnych sześcioprzełożeniowych skrzyń biegów. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w przeciągu 6,2 s, a po osiągnięciu maksymalnej prędkości 250 km/h jego pęd do przodu ograniczany jest elektronicznie.
    Elektrycznie otwierany dach w przeciągu kilku sekund "znika" całkowicie pod stabilną osłoną w schowku
umieszczonym w bagażniku. Elektryczny mechanizm otwierający dach sterowany jest za pomocą pilota i posiada funkcję automatycznego odblokowania w górnej ramie szyby przedniej. Otwieranie komfortowe umożliwia rozkładanie lub składanie dachu z kabiny pasażerskiej jednym przyciśnięciem przycisku lub za pomocą kluczyka. Możliwe jest to także podczas ruszania z miejsca lub w warunkach jazdy, gdy prędkość nie przekracza 30 km/h.
    BMW w 2004 roku wprowadziło na rynek model 6 z 3-litrowym silnikiem. Blok silnika wykonany jest ze stopu magnezu i aluminium. Silnik modelu 630 Ci posiada moc 258 KM. Maksymalny moment wynosi 300 Nm. Samochód w wersji Coupe przyspiesza do 100 km/h w 6,5 s (6,7 ze skrzynią automatyczną). Kabriolet jest wolniejszy, setka pojawi się w nim na liczniku po 6,9 s (7,2 s z automatem). Prędkość maksymalna obu wersji jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Napęd w 630i przekazywany jest za pośrednictwem ręcznej skrzyni sześciobiegowej, lub sekwencyjnego automatu.
    BMW M6 miało swoją premierę dopiero w marcu 2005 roku w czasie salonu w Genewie.
    Z zewnątrz samochód wyróżniają większe wloty powietrza chłodzącego silnik i hamulce. Z tyłu w oczy rzuca się dyfuzor poprawiający aerodynamikę przy wyższych prędkościach oraz dwie podwójne końcówki układu wydechowego.
    Samochód jest napędzany 10-cylindrowa jednostką o pojemności 5 litrów. Maksymalna moc wynosi 507 KM. Maksymalny moment to 520 Nm. BMW M6 osiąga setkę po zaledwie 4,6 s, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Bez blokady samochód nie miałby problemów z przekroczeniem 320 km/h. Po uruchomieniu motoru automatycznie włącza się program P400. W tym trybie silnik korzysta z 400 KM. Program P500 uruchamia dodatkowe 107 KM. Napęd w M6 przekazywany jest za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów SMG. Umożliwiona ona wybór 11 różnych nastaw w zależności od wymaganej szybkości zmiany biegów. Sześć z nich jest dostępnych w trybie manualnym, a pięć - automatycznym. Skrzynia potrafi również rozpoznać zablokowanie kół napędowych podczas zbyt gwałtownej redukcji biegu na śliskiej nawierzchni. Uruchamiane jest wówczas sprzęgło, które odblokowuje zablokowaną oś. Podczas pracy automatycznej, gdy samochód podjeżdża pod górę utrzymywany jest niższy bieg niż podczas jazdy po płaskim. Podczas zjazdu w dół skrzynia umożliwia hamowanie silnikiem odpowiednio redukując bieg.
    W października 2005 roku w BMW 6 pojawiły się z 4,8-litrowym motorem benzynowym, który zastąpił jednostkę, 4,4 l. Ośmiocylindrowy silnik 4.8 osiąga moc 367 KM oraz uzyskuje maksymalny moment obrotowy 490 Nm. BMW 6 Coupe rozpędza się do setki w 5,5 s.
    Na salonie samochodowym w Londynie w 2006 roku BMW zaprezentowało M6 w wersji bez dachu.
    W M6 Convertible stylizacja przodu i tyłu jak również świateł w porównaniu do standardowych seryjnych 6 Convertible, została poddana zmianom. Przednie błotniki wykonano z materiałów termoplastycznych. Karoseria stanowi mieszaninę stali i aluminium.
    BMW M6 napędzany jest 5-litrowym silnikiem V10. Generuje on moc 507 KM i moment 520 Nm. M6 bez dachu przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. 7-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów posiada 5 ustawień w trybie automatycznym i 6 ustawień w trybie manualnym. Daje to razem 11 trybów pracy różniących się prędkością zmiany biegów.
    Dach jest składany automatycznie, a cała operacja zajmuje 25 s. Aby zapewnić odpowiednio wysoki komfort podróżowania BMW M6 Convertible posiada trzyczęściowy, składany dach. Pośród innych materiałów zastosowanych do budowy poszycia dachu wnętrze tkaniny stanowi pianka poliuretanowa (PUR).
    Jesienią 2007 roku BMW wprowadziło zmodyfikowaną wersję serii 6.
    Inaczej zaprojektowane reflektory dostały diodowe kierunkowskazy, a w przeprofilowanym zderzaku rozsunięto bardziej na zewnątrz halogeny. Z tyłu lampy dostały nowe klosze, w zmienionym zderzaku znalazły się inaczej stylizowane światła przeciwmgielne, a na klapie trzecie światło stopu.
    Zmodernizowano paletę silników. 4,8-litrowy V8 z układem VALVETRONIC i Double VANOS o mocy 367 KM montowany w BMW 650i zapewnia przyspieszenie rzędu 5,4 s w coupe i 5,5 s w kabriolecie. Nowością jest 3-litrowy sześciocylindrowy rzędowy silnik z bezpośrednim wtryskiem drugiej generacji (High Precision Injection), który osiąga moc 272 KM. Osiąga 100 km/h w 6,2 s (coupe) - 6,7 s (kabriolet). Oczywiście zarówno modele 630i jak i 650i mają zamontowany elektroniczny ogranicznik prędkości maksymalnej do 250 km/h. W tym segmencie aut pojawiła się pierwsza jednostka wysokoprężna. Przy pojemności 3-litrów (635d) dzięki wtryskowi Common Rail i układowi Variable Twin Turbo (VTT) osiąga moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 580 Nm. Coupe rozpędza się do 100 km/h w 6,3 s, natomiast kabriolet setkę osiąga w 6,6 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Przy okazji BMW wprowadziło m.in. nową sześciobiegową skrzynię automatyczną (standard w odmianie wysokoprężnej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz