W samochodach osobowych, system zapewniający elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.
System ten oferuje komfortowe utrzymanie jazdy na wprost oraz
koryguje w pewnym zakresie znoszenie samochodu spowodowane bocznym
wiatrem lub nierównością nawierzchni i zapewnia precyzyjny powrót do
jazdy na wprost po wykonaniu skrętu. Razem z systemem DCC
(adaptacyjnym zawieszeniem) pozwala na zmianę charakterystyki
wspomagania układu kierowniczego - w zależności od prędkości i rodzaju
nawierzchni.
Pomysł polega na tym że na końcu kolumny kierowniczej wbudowano
dodatkową przekładnię planetarną o zmiennym przełożeniu. Jej wałek
wyjściowy przekładni planetarnej połączony jest z typową, zębatkową
przekładnią kierowniczą o stałym przełożeniu. Sterownik elektroniczny na
podstawie informacji, m.in. o kącie skrętu kół przednich i prędkości
pojazdu, uruchamia silnik elektryczny zmieniający przełożenie przekładni
planetarnej.
Układ wspomagania nie posiada elementów hydraulicznych. Dzięki
zamocowaniu na ramie pomocniczej, nie przenosi drgań na koło kierownicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz