VTEC (Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system
kontrolujący czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika,
stopnia otwarcia przepustnicy. Wałki rozrządu mają po jednej "zwykłej"
krzywce dla każdego zaworu silnika, dodatkowo dla każdej pary zaworów
występuje dodatkowa krzywka o "większym" profilu. Po przekroczeniu
danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach
(właściwa temperatura i poziom oleju) system przełącza sterowanie
zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i
większym wzniosie.
System o nazwie VTEC dotyczy wyłącznie marki Honda, jego wynalazcą był Ikuo Kajitani.
Szczytowym
osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym
silnikiem, który korzystał z tej implementacji był B16A, 16-zaworowa
rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się
w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi.
Firma Honda specjalizuje się w systemie zmiennych faz rozrządu i jest
w tej kategorii motoryzacji na 1 miejscu w świecie. Najnowszym
produktem Hondy jest silnik i-VTEC który dodatkowo steruje wyprzedzeniem
kąta wałka ssącego (VTC). System VTEC zmienia fazę rozrządu od 2700
obr/min. do ponad 5600 obr/min. w zależności od implementacji (SOHC
VTEC, DOHC VTEC, VTEC-E, i-VTEC).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz