Bugatti 16.4 Veyron- najszybszy i jeden z najdroższych samochodów supersportowych na świecie, ze zmierzoną prędkością maksymalną 407,8 km/h. Do 100 km/h rozpędza się w 2,5 sekundy. Trafił do produkcji we wrześniu 2005. Produkowany jest przez koncern Volkswagen AG. Sprzedawany pod marką Bugatti (od 1998 Volkswagen jest właścicielem tej marki). Został nazwany na cześć kierowcy wyścigowego Pierre'a Veyrona, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1939, ścigając się dla firmy Bugatti. W 2009 roku wprowadzono do produkcji wersję Grand Sport ze składanym dachem.
W chwili wejścia na rynek, Bugatti Veyron był przez techników
określany jako najszybszy seryjny samochód świata. Rekord ten jednak
nigdy nie znalazł się w Księdze Rekordów Guinessa
– od rozpoczęcia produkcji nie przeprowadzono oficjalnych testów (choć
wielu dziennikarzy i techników udowodniło, że samochód rzeczywiście
przekracza 400 km/h), natomiast w pierwszej połowie września 2007
nieoficjalny rekord Veyrona został pobity przez amerykański
supersamochód SSC Ultimate Aero Twin Turbo.
Jego prędkość maksymalna, będąca oficjalnym rekordem wśród samochodów
produkowanych seryjnie, to 411,76 km/h. W 2010 rekord SSC Ultimate Aero
Twin Turbo został pobity przez specjalną wersję Bugatti Veyrona o nazwie
Super Sport, której prędkość maksymalna wynosi 431 km/h.
Prędkość maksymalna początkowo miała wynosić 406 km/h, jednak
egzemplarze testowe były niestabilne przy tak wielkiej prędkości, co
wymusiło przeprojektowanie aerodynamiki auta. W maju 2005 prototypowy
Veyron, testowany na torze Volkswagena niedaleko Wolfsburga w Niemczech osiągnął elektronicznie ograniczoną prędkość 400 km/h. W październiku 2005, redaktor magazynu Top Gear James May, testował ostateczną wersję Veyrona. W tym teście, na torze testowym Volkswagena Ehra-Lessien, pojazd osiągnął prędkość maksymalną 407,8 km/h.
Bugatti Veyron przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy. Prędkości
200 i 300 km/h osiąga odpowiednio w 7,3 i 16,7 sekund. Te osiągi czynią
Veyrona obok Dauera Le-Mans 962
najszybciej przyspieszającym samochodem seryjnym w historii. Spalanie
ma także najwyższe ze wszystkich produkcyjnych aut, zużywając średnio
40,4 l paliwa na 100 km w cyklu miejskim i 24,1 l/100 km w cyklu
mieszanym, a na trasie 14,7 l. Przy maksymalnej prędkości samochód spala
ok. 125 l/100 km – a to oznacza, że jego 100 litrowy zbiornik wystarcza
na niespełna 12 minut jazdy (albo na przejechanie około 80 km).
Prędkość maksymalna przy ustawieniach do jazdy codziennej to 375 km/h.
Gdy samochód przekroczy 220 km/h, hydraulika obniża samochód aż prześwit
zmniejszy się do 8,9 cm. Jednocześnie wysuwa się tylne skrzydło ze spojlerem. To tryb jazdy codziennej, w którym tylne skrzydło zapewnia potężną siłę docisku do podłoża (3425 N),
pomagającą utrzymać samochód na drodze. Tryb jazdy z maksymalną
prędkością (407,8 km/h), bez ogranicznika prędkości , jest możliwy
jedynie po zdjęciu jej blokady, poprzez przekręcenie kluczyka w zamku
znajdującym się w futrynie drzwi kierowcy. Czynność tą można wykonać
wyłącznie podczas postoju, ponieważ wymaga ona wyjęcia kluczyka ze
stacyjki, co uniemożliwia jej wykonanie w trakcie jazdy. W trybie z
odblokowanym ogranicznikiem prędkości maksymalnej tylny spojler nie
wysuwa się, przednie dyfuzory się zamykają, a prześwit zmniejsza się ze
standardowych 12,4 do 6,6 cm. Funkcję tę ograniczono elektronicznie, aby
zmniejszyć ryzyko uszkodzenia opon.
W Veyronie zastosowano wyjątkowe nawiercane i wentylowane tarcze hamulcowe z włókna węglowego, które zasysają zimne powietrze aby zredukować fading. Każdy zacisk hamulcowy ma osiem tytanowych tłoczków. Bugatti twierdzi, że samochód hamuje z opóźnieniem 1,3 g (12,75 m/s²) na drogowych oponach. Prototypy poddawano testom powtarzającego się hamowania z opóźnieniem 1 g,
hamując z 320 do 80 km/h bez fadingu. Biorąc pod uwagę potężne
przyspieszenie samochodu, taki test mógł być przeprowadzany co 22
sekundy. Przy prędkościach ponad 220 km/h tylne skrzydło zachowuje się
jak hamulec aerodynamiczny, ustawiając się pod kątem 70° w ciągu 0,4
sekundy od naciśnięcia na pedał hamulca. Zapewnia ono opóźnienie podczas
hamowania dochodzące do 0,6 g (5,88 m/s²). Bugatti twierdzi, że
pojazd jest w stanie się całkowicie zatrzymać z prędkości maksymalnej w
czasie poniżej 10 sekund. Co ciekawe, siła hamowania jest tak równo
rozkładana na każde koło, że samochód nie zboczy z toru jazdy, gdy
kierowca puści kierownicę, nawet hamując z prędkości bliskiej
maksymalnej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz