niedziela, 1 września 2013

Ford Mustang

10 lutego 2003 roku ogłoszono, że powstanie zupełnie nowa generacja Mustanga, bardziej niż poprzednicy nawiązująca swoim wzornictwem do modeli z lat 60. Prototyp pojazdu został pokazany na targach North American International Auto Show. Nie różnił się on zbytnio od modelu seryjnego produkowanego później. Ogłoszono też, że nowy Mustang będzie powstawał w fabryce AutoAlliance International (AAI) w miejscowości Flat Rock w stanie Michigan.
Nadwozie nowego Mustanga (ta generacja opisana jest skrótem S-197) zaprojektował Sid Ramnarace czerpiąc inspiracje z pierwszych modeli Mustanga. Styl nadwozia można określić jako retrofuturyzm.
Podstawowa wersja samochodu posiada silnik V6 o mocy 210 koni mechanicznych. Wersja GT jest wyposażona w 305-konny silnik V8 OHV 24v, o pojemności 4,6 litra . Nowy Mustang jest staranniej wykonany i wykończony od swego poprzednika, posiada też nowe ciekawostki techniczne a raczej gadżety (w zależności od wersji wyposażenia), takie jak możliwość zmieniania kolorów zegarów na desce rozdzielczej (w sumie do 125 – 7 stałych + 1 ustawiany przez użytkownika ). Nowy model okazał się bardzo popularny – około połowa wszystkich aut sportowych sprzedawanych obecnie w USA to właśnie Mustangi. Dla modeli z silnikiem V6 wyprodukowanych w 2006 roku dostępny jest "Pony Package", czyli ulepszone zawieszenie, szersze opony, nowe felgi, nowy styl atrapy chłodnicy, spoiler oraz nowe oznaczenia.
Również Carroll Shelby zainteresował się nowym Mustangiem. Na targach motoryzacyjnych New York International Auto Show w 2005 roku zaprezentowano nowego Mustanga Shelby GT500, nawiązujący również do modelu z 1967 roku. Model wyposażony jest w silnik DOHC V8 o pojemności 5,4 litra i mocy 500 lub 540 koni mechanicznych. Nowe Shelby GT500 jest dostępne od roku 2007.
Lista modeli silników:
  • 4.0L V6 210KM
  • 4.6L V8 305KM OHV (GT)
  • 5.4L V8 500KM DOHC (Shelby GT-500)
  • 5.4L V8 540KM DOHC (Shelby GT-500 KR)
  • 5.4L V8 +600KM DOHC (Shelby GT-500 Super Snake)
  • Powstała też stuningowana wersja Mustanga – Shelby GT-605 – jest to zmodyfikowany GT-500 o mocy 605KM.

Face lifting 2009


Od 2009 roku były prowadzone badania nad bardziej wydajnymi silnikami dla Mustangów. W 2011 roku zaczęto je seryjnie montować w Mustangach które przeszły facelifting całego nadwozia, a wnętrze zostało udoskonalone i wykonane z dużo lepszej jakości materiałów niż w poprzedniej wersji. W 2011 roku podstawowy silnik Mustanga został obwołany najoszczędniejszą trzysetką na rynku, gdyż najniższe zanotowane średnie zużycie paliwa podczas testów w Arizonie na odcinku 1000 mil wyniosło 4,9 litra na 100 km.
Dalsza współpraca z dostawcą silników Boss zaowocowała stuningowaną wersją Mustanga i jego bardziej efektownym odpowiednikiem w pakiecie "Laguna Seca" dostępnym tylko dla mustangów z silnikami Boss 302. Dalsza współpraca z Karolem Shelbym zaowocowała modelami GT500, GT350 oraz GTS. Shelby Automobiles zaczął udostępniać dla mustangów silniki typu Big Block o mocy powyżej 700 koni mechanicznych.
Zaczęły się pojawiać również Mustangi z silnikami Cobra Jet, znanymi z superszybkich sprintów na dystansie 1/4 mili. Dostosowano je do potrzeb ulicznych wyścigów.
Ford nowym modelem Mustanga GT rzucił wyzwanie prawie wszystkim sportowym wozom w Ameryce, w szczególności o wiele droższemu Chevroletowi Camaro. 412 koni mechanicznych pozwoliło z powodzeniem konkurować Fordowi nie tylko z Amerykańskimi, ale coraz częściej także z Europejskimi samochodami. Specyfika modeli produkowanych od 2011 roku gdzie główny nacisk kładło się na silnik i układ jezdny sprawiło, że jest to najmocniejsze auto w swojej klasie. Mimo tego Mustang po faceliftingu stracił sporą część udziału na rynku na rzecz Chevroleta Camaro i Dodge'a Challengera.
Wersja Shelby GT-500 produkowana w roku 2012 (2013 Shelby GT-500) była pierwszą wersją seryjną, która pokonała barierę prędkości 200 mph (322 km/h).
W 2013 roku producent przygotował wersję o mocy 1200 KM. W tym celu rozwiercono silnik o pojemności 5,4-litra do 5,8-litra. Dodatkowo producent zastosował wzmocnione tłoki i korbowody, jak również większą turbosprężarkę. Poprawiono również system chłodzenia. Poprawiono zawieszenie oraz układ hamulcowy. Nowa wersja otrzymała oznaczenie Shelby Mustang 1000 S/C.
Lista wersji silników:
  • 3,7 l V6 210KM – (V6) – dostępny wyłącznie w roku 2010, zastąpił go 305 konny motor o tej samej pojemności
  • 3,7 l V6 305KM – (V6)
  • 4,6 l V8 315KM – (GT) – dostępny wyłącznie w roku 2010, zastąpił go 5-litrowy motor o mocy 412KM
  • 5,0 l V8 412KM – (GT) – Silnik "Coyote" – moc w roku 2011
  • 5,0 l V8 420KM – (GT) – Silnik "Coyote" – moc w roku 2012
  • 5,0 l V8 444KM – (Boss 302)
  • 5,4 l V8 430KM – (Cobra Jet)
  • 5,4 l V8 550KM – (Shelby GT-500) – dostępny w roku 2011
  • 5,8 l V8 662KM – (Shelby GT-500) – dostępny w roku 2012

Wersje

  • GT - 2011
  • GT Blue Angels - 2011 (1 sztuka)
  • GT Supercharged
  • GT California Special - 2011
  • GT-H - 2006
  • Bullitt Edition - 2008
  • 45. Anniversary Edition
  • Shelby GT - 2006
  • Shelby GTH
  • Shelby GT-SC
  • Shelby Cobra GT
  • Shelby GT350 - 2011
  • Shelby GT500 - 2007/2011
  • Shelby GT500 KR - 2008
  • Shelby GT500 Barrett-Jackson - 2008 (100 sztuk)
  • FR500C
  • FR500S
  • Shelby Mustang 1000 S/C
  • Shelby Terlingua - 2010
  • U.S. Air Force Thunderbirds - 2013 (1 egzemplarz)
  • Roush 5XR - 2012
  • Steeda Q525 - 2006
  • Saleen H281 - 2007
  • Saleen S302E - 2007
  • Saleen-Parnelli Jones Edition - 2007
  • Saleen Racecraft 420S - 2008
  • 500S Sherrod - 2008
  • Saleen S302E Sterling Edition - 2008
  • Dan Gurney Signature Edition - 2008
  • Stinger - 2008
  • Dark Horse - 2009
  • Prudhomme Super Snake - 2009
  • SMS 25A - 2009
  • Cobra-Jet - 2010
  • Hurst - 2010
  • Shinoda - 2010
  • DUB - 2011
  • RTR - 2011
  • Saleen S302 - 2011
  • Boss 302 Laguna Seca - 2012

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz