środa, 11 września 2013

Porsche Panamera

Porsche Panamera (970) - pierwsza limuzyna niemieckiej marki Porsche produkowana od 2009 roku. Auto powstało w wyniku zwiększającego się zainteresowania czterodrzwiowymi limuzynami o sportowej linii nadwozia z dużymi silnikami, tzw. "czterodrzwiowymi coupe". Pojaz zaprezentowano podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Szanghaju w 2009 roku. W katalogu Porsche typ nadwozia Panamery to Gran Turismo. Nazwa pojazdu podobnie jak Porsche Carrera pochodzi od nazwy legendarnego wyścigu La Carrera Panamericana.


Samochód wiąże się z powstałym pod koniec lat 80. XX wieku prototypem Porsche 989, który w istocie był czterodrzwiową odmianą Porsche 911. Panamera weszła na rynek w 2009 roku jako konkurencja dla takich aut jak: Aston Martin Rapide, Mercedes-Benz CLS, Maserati Quattroporte, czy będących również w fazie prototypowej innych tego typu samochodów (studyjne wersje luksusowych, czterodrzwiowych samochodów sportowych takich jak Lamborghini Estoque, czy BMW Concept CS (mający być w przyszłości nową serią 8). Panamera może być wyposażona w silniki stosowane w terenowym Cayenne: 3,6 V6 o mocy 300 KM oraz 4,8 V8 w trzech wersjach o mocy 400 KM, 500 KM i 550 KM (dwa ostatnie z doładowaniem). Powstała także hybrydowa wersja Panamery z 3-litrowym silnikiem benzynowym z kompresorem połączonym z silnikiem elektrycznym, co w sumie daje moc 380 KM. W 2011 roku wprowadzono również wersję diesel z 250-konną jednostką 3.0 TDI znaną z samochodów koncernu Volkswagen. Podobnie, jak w modelu Cayenne, silniki umieszczone są z przodu, napęd natomiast przekazywany jest na tylną oś lub na cztery koła.
Podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Paryżu w 2012 roku zaprezentowano odmianę kombi nazwaną Sport Turismo. W tym samym roku wprowadzono do produkcji wersję Platinium Edition ze słabszym silnikiem V6 oraz dobrym wyposażeniem. Jest to specjalna odmiana przenosząca podstawowe wersje Panamery do jednej specjalnej wersji. Auto wyposażone jest m.in. w 19-calowe koła z Panamery Turbo oraz dolną część lusterek bocznych oraz kratki odpowietrznika, a także reflektory biksenonowe, asystenta parkowania.
W 2013 roku auto przeszło face lifting. W wyglądzie pojazdu zmieniły się m.in. zderzaki i reflektory z lampami LED. Największych zmian dokonano pod maską.

Silniki

  • Benzynowe:
    • 3.6 V6 300 KM (261 km/h) - Panamera i Panamera 4
    • 4.8 V8 400 KM (285 km/h) - Panamera S i 4S
    • 4.8 V8 430 KM - Panamera GTS
    • 4.8 V8 twin turbo 500 KM (303 km/h) - Panamera Turbo
    • 4.8 V8 twin turbo 550 KM (306 km/h) - Panamera Turbo S
  • Diesla:
    • 3.0 V6 turbodiesel 250 KM (242 km/h) - Panamera Diesel
    • 3.0 V6 turbodiesel 300 KM (259 km/h) - Panamera Diesel 
  • Hybrydowe:
    • 3.0 V6 333 KM (270 km/h) + elektryczny 47 KM = 380 KM - Panamera S Hybrid

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz