sobota, 14 września 2013

Mazda RX8

Samochód osobowy o nadwoziu coupe produkowany przez koncern Mazda w latach 2003 - 2012. W ciągu dziewięciu lat wyprodukowano 192 094 egzemplarzy pojazdu.
W 2007 roku Mazda zaprezentowała model RX-8 Hydrogen RE będący efektem 18 lat prowadzonych przez japoński koncern badań i prac rozwojowych nad paliwem wodorowym pojazd wyposażony jest silnik rotacyjny na dwa rodzaje paliwa. Umożliwia on kierowcy przełączanie zasilania z wodorowego na benzynowe, jeżeli w okolicy nie ma stacji tankowania wodoru. Przez ostatnie trzy lata produkcji model kupić można było w Norwegii.
W 2009 roku auto przeszło face lifting mylnie kojarzony z drugą generacja modelu. W aucie zmieniono m.in. przedni zderzak, przednie reflektory oraz tylne reflektory wykonane w technologii LED i kierownicę oraz zegary, a także system audio marki Bose.

Silnik

Model RX-8 podobnie jak RX-7 wyposażony był w silnik z tłokiem obrotowym opatentowany przez niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla zwany potocznie silnikiem Wankla oznaczony w Maździe symbolem Renesis jest o wiele wydajniejszy od tradycyjnych jednostek benzynowych jednak spala przy tym większe ilości paliwa, co jest związane nieodłącznie z dużą powierzchnią zewnętrzną cylindra i powiązanymi z tym stratami ciepła. Silnik jest umiejscowiony z przodu i przekazuje napęd na koła tylne. Jednostka o oznaczeniu 13B-MSP RENESIS trafiła jako serce Mazdy RX-8. Jest to silnik o pojemności 2x654cm2 o katalogowej pojemności 1308 cm3. Zastosowany system MSP pozwalał na "wyciśnięcie" większej mocy z tego samego silnika. Standardowy RENESIS z czterema portami produkował moc 192 KM (142kW), a jednostka o wysokiej mocy wykorzystywała sześć portów i przy tej samej pojemności produkowała moc 250 KM (186kW). Dla rynku amerykańskiego standardowy RENESIS osiągał 197KM (147kW) a wersja "High Power" 238KM (177kW).
W momencie rozpoczęcia produkcji Mazda była jedynym producentem aut na świecie wykorzystującym ten system silnika benzynowego. Silnik otrzymał w 2003 roku nagrodę "International Engine of the Year".

Dane techniczne:
  • Pojemność skokowa: 2x654cm3
  • Moc maksymalna: 192 - 250 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm
  • Prędkość maksymalna: 235 km/h
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 6,4 s
  • Średnie zużycie paliwa: 15,8 l/100 km

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz