Gaźnik został wynaleziony w 1876 roku przez Gottlieba Daimlera.
Gaźniki były najpowszechniejszym sposobem zasilania silników
benzynowych aż do lat 80. XX wieku. Wyparte praktycznie całkowicie
zostały z motoryzacji w latach 90. przez układy wtryskowe
zapewniające dzięki sterowaniu komputerowemu dawkowanie paliwa zależne
od aktualnych parametrów pracy silnika co przekłada się na lepszą
wydajność i oszczędność paliwa.
Gaźniki są używane w dalszym ciągu do zasilania niewielkich silników w motorowerach, skuterach, kosiarkach, spalinowych modelach zdalnie sterowanych. Samochody z silnikami wyposażonymi w gaźniki stosowane są w niektórych sportach motorowych (NASCAR).
Zasada działania gaźnika opiera się na praktycznym zastosowaniu prawa Bernoulliego. Zgodnie z nim w miejscu zwężenia kanału, którym przepływa przez gaźnik powietrze (zwężka Venturiego) powstaje różnica ciśnień (paradoks hydrodynamiczny), która powoduje zasysanie paliwa dostarczanego przez dyszę.
Rysunek przedstawia uproszczony model gaźnika. Powietrze (1) (zasysane przez tłok w czasie suwu ssania) przepływa przez gardziel (zwężkę) gaźnika (2), występujący w przewężeniu gardzieli spadek ciśnienia powietrza powoduje zasysanie paliwa
z komory pływakowej (3). Pływak (4) utrzymuje poprzez zawór (5) stały
poziom paliwa w komorze pływakowej, zawsze poniżej poziomu wypływu paliwa
z dyszy (6) do gardzieli, tak by podczas postoju silnika paliwo nie
wypływało z dyszy samoczynnie. Ilość podawanego paliwa zależna jest od
prędkości powietrza przepływającego przez gaźnik. Prędkość ta regulowana
jest poprzez zmianę otwarcia przepustnicy (7), której wychylenie sterowane jest pedałem przyspieszenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz