piątek, 13 września 2013

Korbowód

Korbowód jest częścią mechanizmu korbowego. Służy (wraz z wałem korbowym) do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Części korbowodu to: stopa (najczęściej dzielona, aby ułatwić montaż), trzon i główka. Trzon ma najczęściej przekrój dwuteowy. Stopa korbowodu łączy się z wałem korbowym, a główka z tłokiem albo krzyżulcem.
Korbowody w silnikach spalinowych najczęściej wykonuje się ze stali węglowej o zawartości węgla 0,35 - 0,45%. Najczęściej są one odkuwane, zdarzają się także odlewane.
Korbowody występują w wielu różnych maszynach, takich jak:
  • silnik spalinowy tłokowy,
  • silnik parowy tłokowy,
  • sprężarka tłokowa,
  • pompa tłokowa,
  • prasa mimośrodowa,
  • maszyna do szycia.
W silnikach spalinowych tłokowych w czasie pracy korbowód jest obciążony siłami ciśnienia gazów działających na tłok oraz siłami bezwładności masy tłoka i korbowodu. Siły te są zmienne i mają w pewnych okresach charakter uderzeniowy. Powodują one ściskanie, rozciąganie i zginanie korbowodów. Korbowody wykonuje się ze stali do ulepszania cieplnego, zwykle poprzez kucie matrycowe. Odkuwki obrabiane są następnie mechanicznie (obróbka skrawaniem) i cieplnie.
W silnikach widlastych
, z racji budowy, stosuje się inne rozwiązania konstrukcyjne układu korbowego.

Elementy korbowodu

  • główka,
  • trzon,
  • stopa,
  • pokrywa stopy,
  • śruba,
  • tulejka ślizgowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz