Układ
ASR musi mieć możliwość sterowania pracą silnika
niezależnie od rozkazów wysyłanych przez kierowcę.
Dlatego też sterowanie przepustnicą silnika z zapłonem
iskrowym lub pompą wtryskową silnika z zapłonem samoczynnym
nie może odbywać się przez ich mechaniczne połączenie z
pedałem przyspieszania. Układ cięgien musi być zastąpiony
przez układ elektroniczny, składający się z czujnika położenia pedału
przyspieszania, elektronicznego sterownika i silnika
wykonawczego. W razie potrzeby, gdy uaktywnia się układ ASR,
sterownik elektroniczny ma możliwość realizowania
jego sygnałów niezależnie od sygnału docierającego z pedału przyspieszania.
W
przypadku silników z zapłonem samoczynnym zmniejszenie
momentu obrotowego odbywa się przez zmniejszenie dawki paliwa
podawanego przez pompę.
W
przypadku silnika z zapłonem iskrowym zmiana kąta ustawienia przepustnicy
odbywa się za pomocą układu elektronicznego
sterowania przepustnicą - ETC (Electronic Throtle Control -
ang.). Dodatkową możliwością wpływania na moment obrotowy silnika z zapłonem iskrowym jest sterowanie układem zapłonowym i/lub układem wtryskowym, realizowane zwykle przez odrębny układ
sterowania silnika. W przypadku układu zapłonowego
polega to na wytaczaniu pojedynczych zapłonów, gdy
konieczna jest gwałtowna redukcja momentu obrotowego silnika, lub zmniejszaniu kąta
wyprzedzenia zapłonu, gdy zmniejszanie momentu powinno odbywać się łagodniej. W przypadku wykorzystywania układu
wtryskowego zmniejszanie momentu silnika uzyskuje się przez
wyłączanie wtrysków w pojedynczych cylindrach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz