czwartek, 19 września 2013

Chrysler Crossfire

 Nadwozie rozpoczyna się pasem przednim z żebrowanym, szerokim wlotem powietrza do silnika. Długa maska silnika wyróżnia się wieloma przetłoczeniami z centralnym "kręgosłupowym" na czele, który dodaje agresywnego wyglądu. Przetłoczenie rozpoczyna się od przedniej atrapy, biegnie wzdłuż dachu i kończy się pomiędzy podwójnymi końcówkami wydechu. Ciekawym akcentem jest boczne przewężenie, które zaczyna się tuż za przednimi nadkolami, biegnie wzdłuż burt pojazdu, przechodzi w wypukłość drzwi bocznych, a następnie akcentuje krawędzie tylnych błotników. Efekt wizualny dopełnia wysuwany tylny spoiler. Wysuwa się on automatycznie po przekroczeniu prędkości 96 km/h.
    Wystrój kokpitu modelu Crossfire Roadster jest kontynuacją stylistyki nadwozia. Centralny "kręgosłup" zaznacza się również na konsoli centralnej, gałce selektora biegów oraz na tablicy przyrządów. Stąd biegnie na maskę silnika. Metalizowana konsola centralna opada od szczytu deski rozdzielczej poprzez środek kabiny, rozdzielając obie strony kokpitu. Fotele pokryto szlachetną skórą, a na zagłówkach wytłoczono skrzydlate emblematy Chryslera. Stylowe zegary mają biało-czarne tarcze i srebrne obramowania. Srebrne akcenty dekoracyjne widać zresztą w całej kabinie, m.in. na poszyciu drzwi, kole kierownicy oraz tablicy przyrządów.
    Pod maską Crossfire kryje się 3,2 l silnik V6 o mocy 217 KM. Napęd przenoszony jest na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów lub 5-biegowej automatycznej. Prędkość maksymalna to 215 km/h.
    Salon samochodowy w Genewie w roku 2004 był miejscem europejskiej premiery Chryslera Crossfire Roadster. Wspólne elementy nadwozia pozostały niezmienione, jedynie dach i pokrywa bagażnika są inne. Niewielkie, ale wyraźne owiewki tuż za fotelami, z zabudowanymi zagłówkami i srebrnymi pałąkami przeciwkapotażowymi, wkomponowane są w pokrywę pojemnika dachu, znajdującego się między przedziałem pasażerskim a bagażnikiem. Całość dopełnia długa maska i masywne tylne błotniki. Na pokrywie bagażnika, podobnie jak w zamkniętej wersji Crossfire'a, umieszczono spoiler, wysuwający się automatycznie przy przekroczeniu prędkości 100 km/h.
    Wnętrze Crossfire'a Roadstera utrzymane jest w tonacji sportowej elegancji. Obok wysokiej jakości tworzyw sztucznych w dwóch odcieniach, samochód wykończono również dwubarwną skórą. Środkowa konsola, gałka dźwigni zmiany biegów, pałąki bezpieczeństwa oraz elementy dekoracyjne na drzwiach i kole kierownicy utrzymane są w kolorze srebrnym. Metalizowane są również obramowania zegarów z czarnymi tarczami i zielonym podświetleniem. Na skórzanym pokryciu zagłówków foteli wytłoczono logo Chryslera.
    O stylu roadstera decyduje głównie składany dach. Jak informuje producent, do otwarcia lub złożenia dachu wystarczą 22 s. Składając dach, trzeba tylko pociągnąć i obrócić centralny uchwyt na ramie szyby czołowej (odblokowuje zaczepy dachu i opuszcza szyby boczne) oraz popchnąć krawędź dachu o ok. 20 cm w górę. Potem należy wcisnąć przycisk na konsoli centralnej, a powłoka schowa się samoczynnie pod pokrywą za fotelami. Po otwarciu dachu z kabiny wyłaniają się dwa chromowane pałąki przeciwkapotażowe - w komplecie ze stylizowanymi owiewkami wkomponowanymi w pokrywę dachu.
    Pod maską Crossfire'a Roadstera drzemie ten sam silnik co w coupe: benzynowy silnik V6 o pojemności 3,2 l, umieszczony podłużnie z przodu, a napędzający koła tylne. Osiąga moc maksymalną 218 KM i maksymalny moment obrotowy 310 Nm. Chrysler Crossfire Roadster prędkość maksymalna wynosi ponad 240 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,5 s. Do wyboru 6-biegowa skrzynia manualna lub 5-stopniowy automat. W obu przypadkach Crossfire Roadster rozwija prędkość maksymalną 240 km/h.
    Pod koniec 2004 roku w Europie rozpoczęła się sprzedaż Chryslera Crossfire SRT-6 w wersji Coupe i Roadster.
    W wyglądzie zewnętrznym auta pojawiły się akcenty podkreślające sportowy charakter samochodu i jednocześnie różniące go od wersji podstawowej. Auto ma zamontowany na stałe tylny spoiler. Z przodu nadwozia wyróżnia się spoiler zintegrowany ze zderzakiem. Zarówno na masce silnika, jak i pokrywie bagażnika widać emblematy SRT-6.
    W Crossfire SRT-6 zamontowano doładowany, 3,2-litrowy silnik V6 o mocy 330 KM. Jednostka jest składana ręcznie. Wyposażono ją w kompresor doładowania oraz wodny intercooler. Ta jednostka rozpędza auto od 0 do 100 km w czasie nieco ponad 5 s. Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) wynosi 255 km/h. Z silnikiem konfigurowana jest elektronicznie sterowana, pięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów z funkcją ręcznej zmiany przełożeń (napęd oczywiście na tylną oś).
    W porównaniu do bazowego Crossfire'a, model SRT-6 otrzymał sztywniejsze, sportowe zawieszenie, o niższej podatności na podsterowność. Wprowadzono sprężyny o zwiększającej się twardości, oddzielnie dla wersji Coupe i Roadstera. Dopełnieniem zmian w zawieszeniu jest sportowa charakterystyka tłumienia amortyzatorów oraz specjalnie dostrojony system stabilizacji toru jazdy ESP.
    W 2007 roku Chryslera Crossfire otrzymał pakiet nowych materiałów od firmy JAB Anstoetz. Głównym zmianom uległa jego kolorystyka oraz rodzaje materiałów wykończeniowych. We wnętrzu zastosowano różne rodzaje obić welurowych na siedzeniach, podsufitce i na podłodze. Najbardziej jednak widoczne są elementy skórzane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz