środa, 11 września 2013

Ford GT

Wzorcem dla projektantów modelu GT, był Ford GT40 z lat 60. XX w. (GT40 – nazwa wzięła się od wysokości pojazdu tj. 40 cali). W latach 60. na torach wyścigowych w Grand Prix panowały samochody Ferrari. Ówcześni szefowie Forda postanowili przerwać tę passę i podnieść prestiż własnej firmy. Tak właśnie powstał model GT40. Ford udowodnił że może wygrywać z Ferrari zwyciężając 4 razy z rzędu 24-godzinny Wyścig Le Mans. Auto było jak na tamte czasy futurystyczne, a jego konstrukcja zapewniała stabilność i wytrzymałość potrzebną w długich, 24-godzinnych maratonach.
Ford GT, upamiętnia tamte sukcesy, lecz nie jest pierwszą próbą wskrzeszenia legendy. W latach dziewięćdziesiątych Ford zaprezentował prototyp samochodu Ford GT90 z silnikiem V12 z czterema sprężarkami o mocy 720 KM. Niestety tamten model nie doczekał się produkcji nawet w krótkiej serii.Obecny model przypomina oryginał, choć jest od niego nieco wyższy. Posiada silnik o mocy 550 KM V8 z kompresorem, a centralne umieszczenie silnika poprawia rozkład masy i stabilność. Wnętrze posiada dużo elementów z perforowanego aluminium. Elementy takie jak elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja i zestaw audio znajdują się w wyposażeniu seryjnym. Auto było do nabycia w Europie za 111 tysięcy funtów (czyli około 660 tysięcy złotych wg kursu z okresu sprzedaży), a w USA za 153 tysiące dolarów (czyli około 460 tysięcy złotych, kurs z 2006). Planowano produkcję 4500 egzemplarzy, jednak zakończono ją po wytworzeniu ok. 4000 sztuk.

Silnik

  • V8 5,4 l (5409 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
  • Układ zasilania: wtrysk SFi
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 90,20 mm × 105,80 mm
  • Stopień sprężania: 8,4:1
  • Moc maksymalna: 558 KM (410 kW) przy 6500 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 678 N•m przy 4500 obr/min

Osiągi

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,8 s
  • Czas przejazdu pierwszych 400 m: 11,7 s
  • Prędkość maksymalna: 330 km/h

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz