Powszechnie w świecie używane rozwiązanie konstrukcyjne silnika tłokowego, w głowicy którego znajdują się dwa wałki rozrządu, przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi. Konstrukcja silnika DOHC, ułatwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej
i obciążenia silnika. Zawory umieszczone są pod kątem naprzeciw siebie,
dają tym samym większą swobodę w kształtowaniu komory spalania. Silnik
DOHC umożliwia także zwiększenie liczby zaworów przypadających na
cylinder, co wpływa na powiększenie sprawności napełniania i opróżniania
cylindra i umożliwia uzyskanie wyższego stopnia sprężania i
zmniejszenie oporów przepływu. Dzieje się tak poprzez zwiększenie
powierzchni zaworów w stosunku do dostępnej powierzchni w głowicy
wynikającej z średnicy cylindra i ew. pochylenia ścianek komory spalania
w głowicy. Dzięki zwiększeniu powierzchni przylegania wielu zaworów do
głowicy - w stosunku do zaworów pojedynczych o tej samej powierzchni
przepływu - poprawia się odprowadzanie ciepła z zaworów. Kolejną zaletą
tego rozwiązania jest zmniejszenie bezwładności elementów rozrządu -
pojedyncze zawory są mniejsze, mogą mieć cieńsze trzonki i grzybki.
Wadą tego rozwiązania jest możliwość rozsynchronizowania wałków (np.
wskutek pęknięcia łańcucha/paska rozrządu), czego konsekwencją może być
zniszczenie głowicy silnika. Ale ta uwaga dotyczy każdego silnika, gdzie
jest możliwość zetknięcia się tłoków z zaworami niezależnie od ich
ilości. Faktem jest skomplikowanie napędu rozrządu i większe opory w
wynikające z napędu dwóch wałków. Ponadto, rozdzielenie napędu na wałek
wydechowy i ssący powoduje powstanie większych naprężeń na
pasku/łańcuchu napędu - wtedy gdy jest to wspólny napęd obu wałków.
Spowodowane jest to "odbijaniem" wałków w wyniku nacisku sprężyn
zaworowych. Przy jednym wałku siły te są w znacznym stopniu zniwelowane.
Dlatego częstym rozwiązaniem jest napędzanie tylko jednego wałka, a
drugi jest napędzany za pośrednictwem pierwszego. Przy takim rozwiązaniu
siły na napędzie rozrządu pomiędzy wałem korbowym a wałkiem są
porównywalne z rozwiązaniem SOHC.
Ponadto często obserwuje się zwiększone zużycie oleju silnikowego, zwłaszcza przy dużych przebiegach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz