środa, 11 września 2013

Gumper Apollo

Gumpert Apollo – samochód skonstruowany w Niemczech przez techników współpracujących z firmą Audi. Szefem projektu i założycielem marki jest niemiec Roland Gumpert, były szef działu sportowego Audi, któremu w realizacji projektu pomagali m.in. specjaliści ze znanego niemieckiego tunera Audi - MTM, a także specjaliści odpowiedzialni za konstrukcję wyścigowych bolidów biorących udział w długodystansowych wyścigach Le Mans Series oraz American Le Mans Series - Audi R10 oraz Audi R12 TDI. Bankructwo firmy Gumpert spowodowało zakończenie produkcji modelu.

Projektanci Apollo od początku stawiali na stworzenie samochodu wyścigowego, którego wersja drogowa miała tylko i wyłącznie spełniać wymagania FIA dotyczące dopuszczenia pojazdu do startów w wyścigach samochodowych. Apollo jest więc dwumiejscowym, supersportowym bolidem o specyficznym, wysoce aerodynamicznym nadwoziu z włókna szklanego - konstruktorzy twierdzą, że przy prędkości 310 km/h auto miałoby wystarczającą siłę dociskową, by poruszać się po suficie. Napędzający poprzez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach silnik to konstrukcja pochodząca z Audi, której mocy (650 KM, choć powstaje wersja o mocy nawet 800 KM) dodają dwie turbosprężarki. Skrzynia biegów, potrzebna do przeniesienia momentu 850 Nm, ma natomiast wiele wspólnego z konstrukcjami pochodzącymi wprost z Formuły 1.
Twórcy Gumperta Apollo twierdzą, że jego konstrukcja aerodynamiczna przy prędkości 310 km/h tworzy siłę dociskową o wartości równej jego masie. To oznacza, że (teoretycznie) powyżej tej prędkości samochód mógłby poruszać się np. po suficie tunelu, ponieważ siła dociskowa przewyższałaby siłę grawitacji działającą na ten samochód. W praktyce mało prawdopodobnym jest, aby tego typu próbę przeprowadzono, choć według niektórych inżynierów istnieją miejsca (tunele), gdzie można by taki test przeprowadzić.
Gumpert Apollo to obecnie jeden z najszybszych samochodów produkowanych w Niemczech. Do prędkości 100 km/h Apollo przyśpiesza w 3 sekundy, do 200 km/h w 8,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 360 km/h. Według projektantów wyścigowa wersja, z silnikiem o mocy 800 KM ma pojawić się w wyścigach od początku 2009 roku, a jej specjalna, „drogowa” edycja ma osiągać nawet 373 km/h.
Samochód ma drugi czas na torze programu motoryzacyjnego Top Gear (1:17.1; dla samochodów dopuszczonych do ruchu ulicznego).

Silnik

  • Audi V8 4,2 l (4163 cm³), 5 zaworów na cylinder, DOHC, 2 x turbo
  • Układ zasilania: wtrysk Bosch Motronic ME 7.1.1
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 84,50 mm × 92,80 mm
  • Stopień sprężania: 8,8:1
  • Moc maksymalna: 650 KM (478 kW) przy 6500 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 850 N•m przy 4000 obr/min
  • Maksymalna prędkość obrotowa silnika: 7400 obr/min

Osiągi

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,2 s
  • Prędkość maksymalna: 360 km/h

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz