Samoblokujący się mechanizm różnicowy, szczególna odmiana szpery montowana w samochodach dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną lub między koła jednej osi. Nazwa TORSEN pochodzi od angielskich słów TORque - moment i SENsing - wyczucie.
Szpera ta posiada elementy cierne, które dodatkowo przenoszą moment
obrotowy w przypadku wystąpienia uślizgu jednej z osi ale ich docisk
jest realizowany poprzez siły osiowe pojawiające się podczas współpracy
kól zębatych planetarnych z kołami centralnymi. Siły osiowe powstają tam
dzięki zastosowaniu zębów śrubowych. Siły te są zależne od kąta linii
zębów i można je ustalić podczas projektowania. Oprócz siły docisku na
współczynnik TBR ma wpływ współczynnik tarcia
elementów ciernych zastosowanych w mechanizmie. Zmieniając wartości
siły docisku i współczynnika tarcia można tworzyć mechanizmy o
odpowiednim do potrzeb współczynniku TBR.
Pierwowzór mechanizmu typu Torsen z dwoma ślimakami połączonymi
kołami walcowymi i współpracującymi z dwoma kołami ślimakowymi nie
posiadał dodatkowych elementów ciernych a opór wewnętrzny powstawał w
samej przekładni poprzez jej specyfikę. Przekładnia ślimakowa ma
znacznie niższą sprawność od innych przekładni zębatych i ta jej
własność powodowała spory wewnętrzny opór pierwotnego Torsena.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz