Transaxle, (układ transaxle, skrzynia biegów zintegrowana z mechanizmem różnicowym); to w motoryzacji nazwa takiej konfiguracji układu przeniesienia napędu pojazdu mechanicznego, w której silnik pojazdu z tylnym napędem znajduje się z przodu, ale skrzynia biegów umieszczona jest przy napędzanej, tylnej osi.
W tej szczególnej odmianie tylnego napędu skrzynia biegów, mechanizm różnicowy
i napęd osi umieszczone są w jednej wspólnej obudowie, stanowiąc jeden
zespół mechaniczny, połączony z silnikiem jednym, stabilnym wałem
napędowym (wał napędowy typu transaxle).
Połączenie obu układów mechanicznych w jeden zespół powoduje
oszczędność przestrzeni oraz obniżenie masy pojazdu i kosztów produkcji,
w samochodach sportowych pozwala także uzyskać - niezwykle ważny dla
właściwości jezdnych - bardziej równomierny rozkład masy całego pojazdu
na obie osie (sytuacja idealna, do której dążą konstruktorzy to: 50%
masy samochodu na osi przedniej, 50% masy - na osi tylnej).
Zaletą, przyczyniającą się do uzyskania lepszego rozkładu mas pojazdu
i obniżenia jego wagi, jest również możliwość zastosowania lżejszego wału napędowego, który nie musi przenosić momentu obrotowego powiększonego o redukujące przełożenie skrzyni biegów, zwłaszcza na pierwszym biegu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz