piątek, 4 października 2013

Chevrolet Corvette


W styczniu 2004 roku na salonie samochodowym w Detroit zadebiutował Chevrolet Corvette Coupe oznaczony symbolem C6. Podobnie jak poprzedniczka nowa Corvetta dostępna będzie jako kabriolet i coupe. Będzie także specjalna wersja ze składanym sztywnym dachem.
    Auto jest podobne do poprzedniego modelu (produkowanego od 1997 roku), ale jednocześnie bogatsze w sportowe detale stylizacyjne. Na przykład z boku widać efektowne przetłoczenia obejmujące drzwi oraz kawałek przedniego błotnika. Cały przedni pas nadwozia jest nowy. Zrezygnowano z agresywnego "czuba" na przedzie (z napisem Corvette) na rzecz bardziej stonowanego wlotu powietrza, pod którym jest coś w rodzaju spoilera. Zniknęły również chowane reflektory. Ich miejsce zajęły podwójne reflektory zakryte wspólnym przezroczystym kloszem o skośnym kształcie. Z poprzedniej generacji zachowano tylny, skośny pas z charakterystycznymi czterema, okrągłymi lampami. Spod podwozia wystają poczwórne, chromowane końcówki wydechu.
    Dużo zmian zaszło w dwuosobowej kabinie, która w poprzednim modelu prezentowała bardziej styl szykowny niż sportowy. Obecnie odzyskała nieco sportowy image, m.in. poprzez zastosowanie wielu aluminiowych detali. Ale dominuje tu czarna skóra, którą obszyto kubełkowe fotele, znaczną część kokpitu, boczne panele drzwi, kierownicę, a także dźwignię skrzyni biegów. Elemety aluminiowe poddano specjalnej obróbce, której celem było uzyskanie odporności na pozostawianie śladów palców i innych zabrudzeń. Tradycyjny kluczyk został zastąpiony przyciskiem "start/stop". W opcji oferowane są też: Head Up Display, nawigacja, DVD, satelitarne radio.
    W nowej edycji Chevroleta Corvette musiał znaleźć się również nowy silnik. Do napędu zastosowano aluminiowy ośmiocylindrowy, widlasty silnik o pojemności sześciu litrów i mocy 400 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 542 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s ze skrzynią manualną i 4,9 s z automatem, a prędkość maksymalna wynosi prawie 300 km/h. Napęd na tylne koła jest przenoszony za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej lub pięciostopniowej automatycznej.
    W sierpniu 2004 roku do wersji Coupe dołączyła wersja Convertible, czyli ze składanym dachem.
    Miękki dach jest składany przy pomocy elektrycznych siłowników. Trwa to tylko 18 sekund. Co ważne,
dach chowa się całkowicie w pojemniku za fotelami pasażerów, nie zakłócając tym samym aerodynamiki (i stylistyki) nadwozia.
    W stosunku do wersji Coupe wzmocniono drzwi oraz ramę przedniej szyby. Utwardzono też charakterystykę zawieszenia.
    Na salonie w Detroit w 2005 roku odbyła się premiera modelu Z06.
    Pojemność silnika 7 l, które osiągane są z 8 cylindrów. W silniku zastosowano tytanowe korbowody, kute, aluminiowe tłoki, tytanowe zawory dolotowe, wypełnione sodem zawory wylotowe, tytanowe popychacze. Specjalnej konstrukcji system marowania dostarcza olej do odpowiednich punktów silnika nawet przy dużych przeciążeniach. 500-konna jednostka potrafi rozpędzić ważącą 1 419 kg Corvette Z06 do prędkości 100 km/h w niecałe 4 s. Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h. Napęd na tylne koła przenoszony jest za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów.
    Chevrolet Corvette Z06 od podstawowej wersji C6 różni się wyglądem. Dla zapewnienia lepszej stabilności pojazdu powiększono w nim przednie wloty powietrza. Dodatkowe wloty pojawiły się na masce silnika i po bokach przed tylnymi kołami. Dodano też niewielki przedni spoiler, a tylny powiększono. Tak jak w C6 ozdobą tylnej partii nadwozia są cztery rury wydechowe.
    W 2007 roku General Motors przygotował specjalną edycję Corvette Victory Edition. Samochód ma przypomnieć o sukcesach modelu w prestiżowym wyścigu 24 godziny Le Mans.
    Auto dostęne było w dwóch kolorach nadwozia: czarnym lub żółtym. Czarny lakier będzie we wnętrzu dopełniony drewnem hebanowym i czerwoną tapicerką. Dla żółtych samochodów przygotowano szarą tapicerkę i hebanowe drewno. Obie wersje otrzymają dodatkowo karbonowe panele ozdobne i znaczki Victory Edition.
    Model Corvette Victory Edition bazuje na modelu C6 i wykorzystuje wlementy z wyczynowej wersji C6R, a także odmiany Z06. Do napędu zastosowano silnik v8 o pojemności 6,0 l, który ma moc 404 KM i moment obrotowy 546 Nm. W wyposażeniu podstawowym pojawiła się 6-stopniowa skrzynia biegów, kierowcy mogą wybrać 6-biegową automatyczną skrzynię biegów z możliwością ręcznej zmiany biegów manetkami pod kierownicą.
    Limitowana edycja liczyła 250 egzemplarzy.
    Też w 2007 roku dla uczczenia swojego progamu wyścigowego firma wprowadiła na rynek specjalną wersję modelu Z06 sygnowaną nazwiskiem Rona Fellowsa, zwycięzcy American LeMans.
    Zmodernizowany przedni zderzak ma przypominać ten z Corvette GT1, przednią część dopełniają czerwone metalowe progi ze srebrnym brzegiem. W tylnej części dodano mały spoiler.
    We wnętrzu mamy czarno-czerwone pokrycia siedzeń, czerwone boki drzwi, podobnie jak i dolna część deski rozdzielczej i podłokietnik.
    We wnętrzu mamy czarno-czerwone pokrycia siedzeń, czerwone boki drzwi, podobnie jak i dolna część deski rozdzielczej i podłokietnik.
Auto wyposażono w silnik V8 o mocy 512 KM, współpracujęący z 6-biegową przekładnioą manualną. Corvette w tej wersji przyspiesza do setki w 3,9 s i osiąga prędkośc 320 km/h.
    Producent zaplanował zmontowanie 399 egzemplarzy.
    Rónież w 2007 roku Chevrolet Corvette został Pace Car (Safety Car) podczas wyścigu "500 mil w Indianapolis". Z tej okazji Chevrolet przygotował specjalną edycję "500 mil" swojego modelu Corvette.
    Samochody lakierowane będą w kolorze Atomic Orange i otrzymają złotą grafikę z emblematem wyścigu. Z tyłu zamontowano spojler z modelu Z06, samochód otrzymał nowe alufelgi i obudowę silnika w stylu Orange.
    Silnik V8 oferuje 400 KM. W wyposażeniu podstawowym oferowana będzie 6-stopniowa skrzynia biegów, 6-stopniowy automat z manetkami pod kierownicą dostępny będzie za dopłatą.
    Ponad 500 egzemplarzy trafiło na wiosnę do sprzedaży.
    W 2007 roku Chevrolet zaprezentował Corvettę po zmianach. Chevrolet zamontował do Corvety nowy V8 o pojemności 6,2 l osiągający moc 436 KM i maksymalny moment obrotowy w wysokości 586 Nm. Wskazówka prędkościomierza kończy podróż przy 304 km/h, pierwszą setkę wskaże po upływie 4,3 s. Do wyboru dwie 6-biegowe skrzynie - seryjna manualna oraz opcjonalnie automatyczna z łopatki przy kierownicy. Jako element wyposażenia opcjonalnego oferowany jest specjalny układ wydechowy, który podnosi moc silnika o 5,4 KM, moment obrotowy o 5 Nm. Corvetta Z06 dysponuje silnikiem o pojemności 7 l i mocy 513 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 637 Nm. Corvette Z06 przyśpiesza od 0 do 96 km/h w 3,7 s, prędkość maksymalna wynosi 319 km/h.
    W 2008 roku Chevrolet podczas salonu samochodowego w Detroit zaprezentował model Corvette ZR1.
    Corvette ZR1 zbudowano na bazie szóstej generacji tego modelu. Pod maską znajdziemy 8-cylindrową jednostkę o pojemności 6,2 l. Nowa jednostka otrzymała sprężarkę mechaniczną Eaton, dzięki czemu osiągnięto 638 KM i 819 Nm. Siła napędowa przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów.
    Nowe ZR1 odróżnia się od pozostałych wersji również swoją stylistyką. Najbardziej rzucający się w oczy jest carbonowy dach, oraz intercooler nowego silnika, widoczny przez szybkę umieszczoną w masce. Corvette dostała również dodatkowe carbonowy dyfuzor, progi oraz dokładkę przedniego zderzaka, mające wspomagać samochód przy wyższych prędkościach. Tą samą rolę pełni również delikatny spoiler w kolorze nadwozia na tylnej klapie. Poszerzono również przednie błotniki i zmieniono charakterystyczne wloty powietrza. Standardowe "cięcia" zastąpiono podwójnymi otworami o znacznie zwiększonej wydajności.
    Wewnątrz natomiast niewiele się zmieniło. Głównie pojawiły się dodatki w postaci logo ZR1 na fotelach i obrotomierzu oraz zmienił się prędkościomierz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz