piątek, 21 marca 2014

Opel Insignia

Opel Insignia - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez koncern General Motors pod marką Opel w niemieckim Rüsselsheim od 2008 roku. Auto zadebiutowało podczas targów motoryzacyjnych w Londynie 22 lipca 2008 roku. Model zdobył tytuł Car of the Year 2009. Samochód jest następcą Vectry.
Opla Insignię sprzedawanego na rynku brytyjskim jako Vauxhall Insignia zbudowano na płycie podłogowej GM Epsilon II. Stylistyka pojazdu nawiązuje do samochodu koncepcyjnego pod nazwą GTC zaprezentowanego podczas Geneva Motor Show 2007. Opel po raz pierwszy użył nazwy Insignia dla prototypu zaprezentowanego w 2003 roku podczas Frankfurt Motor Show.
W 2009 roku zaprezentowano drugą generację Buicka LaCrosse, która bazuje na Oplu Insignii. W 2011 roku auto przeszło delikatną modernizację polegającą na na wzbogaceniu oferty o dodatkowe kolory tapicerki i wzory felg. W maja 2012 roku wyprodukowano 500-tysięczny egzemplarz auta.
W 2013 roku auto przeszło face lifting. Na klapie bagażnika zamontowano wąski chromowany pas znany z Opla Cascady. We wnętrzu przemodelowano deskę rozdzielczą, zegary i kierownicę, ograniczono liczbę przycisków. Nowością jest 8-calowy dotykowy wyświetlacz oraz w miejscu prędkościomierza kolejny mały wyświetlacz, który może pełnić różne funkcje. Z zewnątrz przeprojektowano pas przedni, zastosowano nowy grill i wzór reflektorów. Pod maskę zmodernizowanej odmiany trafiły zmodyfikowane jednostki 2.0 CTDI o mocy 120 lub 140 KM oraz 2.0 BiTurbo 195 KM, 1.8 140 KM, 1.6 SIDI 170 KM, 2.0 SIDI 250 KM. Prezentacja auta odbyła się na salonie samochodowym we Frankfurcie.

W tym samym roku zaprezentowano terenową odmianę modelu nazwaną Insignia Country Tourer. Model bazuje na wersji kombi pojazdu. Samochód otrzymał zwiększony o 20 mm prześwit, a pod podwoziem umieszczono specjalne płyty i wzmocnienia ochronne. Auto posiada napęd AWD bazujący na sprzęgle Haldex i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i adaptacyjne zawieszenie Opel FlexRide. Podobnie jak wersja po liftingu auto zadebiutuje we Frankfurcie. Samochód napędzany jest wyłącznie turbodoładowanymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa..
W sierpniu 2013 roku kilka tygodni przed salonem we Frankfurcie pokazano Insignię po liftingu w najmocniejszej wersji OPC. Samochód napędzany jest silnikiem 2.8V6 turbo o mocy 325 KM. Z nadwoziem liftback auto przyspiesza do 100 km/h w 6 s, kombi jest o 0,3 s wolniejsze. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Opcjonalnie blokada może zostać zdjęta, wówczas samochód może rozpędzić się do 270 km/h (kombi - do 265 km/h).
W Polsce zmodernizowana Insignia OPC trafiła do salonów z początkiem listopada 2013 roku. W stosunku do wersji sprzed liftingu, poza zmianami stylistycznymi, gruntownie zmodernizowano też zawieszenie (przeprojektowano około 60 procent części). Ceny Insigni OPC na krajowym rynku rozpoczynają się od 202 500 zł.

Nazwy

Opel podczas prezentacji zapowiedział, że Insignia będzie modelem globalnym. Głównymi rynkami zbytu są Europa, Chiny oraz Ameryka Północna i Południowa. Samochód sprzedawany jest pod nazwami:
  • Buick Regal - Stany Zjednoczone
  • Chevrolet Vectra - Chile
  • Opel Insignia - Europa z wyjątkiem Wielkiej Brytanii
  • Shanghai Buick Regal - Chiny
  • Vauxhall Insignia - Wielka Brytania

Wersje wyposażeniowe

  • Insignia
  • Active
  • Edition
  • Sport
  • Cosmo
  • OPC
  • OPC Unlimited Edition
Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Insignia obejmuje m.in. manualną klimatyzację, automatyczną kontrolę oświetlenia, elektryczną regulację fotela kierowcy, elektrycznie sterowane przednie szyby, komputer pokładowy, ISOFIX, ABS, ESP, przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne.
Opcjonalnie auto wyposażyć można w m.in. jednostrefową automatyczną klimatyzację, USB, Bluetooth, tempomat, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne opcjonalnie z systemem składania, alarm, elektrycznie sterowane tylne szyby, automatyczne sterowanie światłami, czujnik deszczu, dwustrefową klimatyzację automatyczną, sportową kierownicę i fotele, adaptacyjne zawieszenie FlexRide, obniżone zawieszenie, światła przeciwmgielne, podgrzewane przednie fotele, czujnik wilgotności, elektroniczny hamulec postojowy.
Samochód wyposażyć można także w inteligentne reflektory AFL, które oferują 9 trybów świecenia opracowane we współpracy z firmą Hella. Funkcje inteligentnych reflektorów to:
  • światło miejskie - mniej niż 50 km/h, szerszy promień o mniejszym zasięgu pomaga kierowcy dostrzec przechodniów na skraju drogi
  • światła strefy pieszych - między 5 a 35 km/h, obszar świecenia obu reflektorów rozszerza się o 8 procent z każdej strony
  • światła na drogę krajową - między 50 a 100 km/h, tzw. światła mijania
  • światło autostradowe - powyżej 100 km/h, większa moc (z 35 do 38 W) poprawia widoczności
  • oświetlenie na złe warunki pogodowe - promień światła reflektorów skierowany jest bardziej w stronę boków drogi (w mniejszym stopniu w lewo), aby lepiej doświetlić linie na jezdni. Dla zmniejszenia ryzyka oślepienia w systemie AFL lewy reflektor ma mniejszą moc (z 35 do 32 W). O widoczność dba podniesiona moc prawego reflektora (z 35 do 38 W).
  • doświetlenie zakrętów - "rozjaśnia" obszar po prawej lub lewej stronie auta nawet pod kątem 90 stopni. Funkcja ułatwia manewrowanie np. na nieoświetlonych dojazdówkach. Uaktywnia się kiedy samochód jedzie wolniej niż 40 km/h, a kierowca mocno skręci kierownicą lub włączy kierunkowskaz.
  • doświetlanie zakrętów w czasie jazdy
  • światła drogowe - zamiast świecić asymetrycznie, oświetlają pełną szerokość drogi. Ich moc również wzrosła z 35 do 38 W
  • asystent świateł drogowych - automatycznie włącza światła drogowe dla mocniejszego oświetlenia jezdni
Auto opcjonalnie wyposażyć można także w czytnik znaków drogowych nazwany Opel-Eye: Czytnik dzięki kamerze umieszczonej pomiędzy lusterkiem wstecznym a a przednią szybą pozwala na zarejestrowanie a następnie wyświetlenie na monitorze umieszczonym na desce rozdzielczej znaków drogowych.

Silniki

Benzynowe

  • 1,4 l R4 103 kW (140 KM) – rok modelowy 2012
  • 1,6 l R4 85 kW (115 KM)
  • 1,6 l R4 Turbo, 132 kW (180 KM)
  • 1,8 l R4 103 kW (140 KM) – niedostępny od sierpnia 2011
  • 2,0 l R4 Turbo, 147 kW (200 KM)
  • 2,0 l R4 Turbo, 162 kW (220 KM)
  • 2,0 l R4 Turbo, 184 kW (250 KM) – podniesiona moc z 220 do 250 KM, rok modelowy 2012
  • 2,8 l V6 Turbo, 191 kW (260 KM)
  • 2,8 l V6 Turbo, 239 kW (325 KM) – montowany tylko w wersji OPC

Diesla

  • 2,0 l CDTI R4 Turbo, 81 kW (110 KM)
  • 2,0 l CDTI R4. Turbo, 96 kW (130 KM)
  • 2,0 l CDTI R4 Turbo, 118 kW (160 KM)
  • 2,0 l CDTI R4 BiTurbo, 143 kW (195 KM)

1 komentarz:

  1. Muszę przyznać, że nie spotkałem się z Isnignią w wersji Country Tourer, dla mnie ciekawa informacja. Chętnie bliżej się przyjże modelowi.

    OdpowiedzUsuń