Mechaniczny wtryskowy układ zasilania silnika spalinowego powstały w roku 1973. Układ ten jest używany obecnie na niewielką skalę.
Układ wtryskowy K-jetronic firmy Bosch składa się z elektrycznej
pompy zasilającej, akumulatora ciśnienia paliwa, filtra, rozdzielacza
paliwa i przepływomierza powietrza, zblokowanych w regulatorze
mieszanki. Poza tym w skład układu wchodzą wtryskiwacze, przepustnica i
elementy umożliwiające rozruch i pracę silnika w okresie nagrzewania
takie jak regulator termiczny, wtryskiwacz rozruchowy, zawór powietrza
dodatkowego. Pomiar masy przepływającego powietrza odbywa się po przez
przesuwanie klapy spiętrzającej. Klapa ma kształt koła i pod naporem
powietrza porusza się w stożkowej gardzieli, przymocowana jest do końca
ramienia, na które nacisk wywiera ciśnienie hydrauliczne za
pośrednictwem tłoka sterującego. System dawkuje ilość wtryskiwanego
paliwa poprzez ruch tłoka sterującego, którego przesuwająca się krawędź
odsłania szczeliny, którymi przepływa paliwo do wtryskiwaczy. Z jednej
strony na tłok działa stałe ciśnienie paliwa, a z drugiej napór
aerodynamiczny powietrza zassanego przez silnik wywierany na klapę
spiętrzającą. Ponieważ ciśnienie paliwa jest stałe, to ruch klapy
spiętrzającej wyznacza ilość zassanego powietrza. Korekcje dawki w
zakresie niskich i średnich obrotów uzyskuje się po przez modyfikację
konturu gardzieli. W zależności od bardziej lub mniej stromego przebiegu
konturu (w stosunku do tworzącej stożka) uzyskuje się wzbogacenie lub
zubożenie dawki paliwa. W okresie nagrzewania regulator termiczny obniża
ciśnienie paliwa nad tłokiem sterującym, co powoduje spadek siły
przeciwstawiającej się naporowi aerodynamicznemu, wyższe położenie klapy
spiętrzającej, a przez to zwiększenie dawki paliwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz