Pierwsza generacja Mitsubishi
Lancera pojawiła się na rynku w 1973 roku, a w Europie w 1974 roku.
Firma, zachęcona sukcesami większego brata Lancera - Galanta VR-4 na
trasach rajdowych, w roku 1990 zdecydowała się na produkcję zupełnie
nowego auta.
W roku 2006 na rynku pojawiła się następna wersja – Mitsubishi Lancer Evolution IX (EVO IX). W nowym modelu zastosowano mocniejszy silnik po raz pierwszy z systemem zmiennych faz rozrządu MiVEC, 6-stopniową skrzynię biegów, zawieszenie marki Kayaba, aluminiowe obręcze firmy Enkei,
a także obniżono masę pojazdu, ulepszono właściwości aerodynamiczne
oraz system chłodzenia. Poprawiono osiągi auta - dla 280-konnego silnika
prędkość 100 km/h uzyskano w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalną pojazdu
ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Zmiany stylistyczne obejmują
nowy przedni zderzak z grillem, nowy tylny zderzak z dyfuzorem,
delikatnie zmieniony carbonowy spoiler na tylnej klapie oraz czarne
tylne lampy z całkowicie przezroczystym kloszem. Zmiany wnętrza objęły
nowe fotele obszyte czarną alcantarą i czarną skórą, kierownicę całą w
kolorze czarnym, elementy ozdobne deski rozdzielczej z włókna węglowego,
oraz nowy, niżej umieszczony panel sterowania klimatyzacją.
W Japonii produkowane były na cały świat 3 wersje: - Lancer Evolution
IX RS (Rally Sport), to wersja pozbawiona systemu stereo, wygłuszeń
pojazdu, klimatyzacji, centralnego zamka, elektrycznych szyb a nawet
warstwy antykorozyjnej lakieru w celu zmniejszenia wagi. Jako jedyna
wersja ma 5-biegową skrzynię biegów Jest to wersja stworzona do
przebudowy na auta rajdowe, - Lancer Evolution IX GSR (Grand Sport
Rally) wersja podstawowa, - Lancer Evolution IX GSR SE (Special Edition)
mają dodatkowo w standardzie centralny zamek, tylną wycieraczkę, oraz
lepsze wygłuszenie wnętrza, - Lancer Evolution IX MR (Mitsubishi Racing)
oprócz tego co wersji SE dodatkowo znalazły się tu lżejsze aluminiowy
dach, maska i klapa bagażnika, zainstalowany został poprawiający
aerodynamikę 'Vortex Generator' czyli generator wirów powietrznych
wyglądający jak malutkie rekinie płetwy na w tylnej części dachu (stąd
popularna nazwa 'Shark Fins'), zawieszenie marki Bilstein, oraz koła firmy BBS.
Na polski rynek wprowadzono dwie wersje wyposażenia P01 (odpowiednik
wersji GSR) oraz P03 (odpowiednik wersji SE dodatkowo z zawieszeniem Bilstein i kołami BBS
z wersji MR). Do obu wersji wyposażeniowych dostępne były również
specjalne pakiety poprawiające osiągi auta: - Lancer Evolution IX GT300
(moc 305 KM moment obrotowy 403 Nm - Lancer Evolution IX GT340 (moc 340 KM moment obrotowy 430 Nm.
W związku z dużym zainteresowaniem wzmocnionymi wersjami w 2007 roku stworzony został jeszcze mocniejszy pakiet GT360 (360 KM 440 Nm).
W tym samym roku powstała również super-ekskluzywna, limitowana do
zaledwie 10 egzemplarzy wersja Mitsubishi Lancer Evolution IX GT400
Extreme, która poza niesamowitą mocą 395 KM
i momentem obrotowym 500 Nm generowaną z zaledwie 2-litrowego silnika, wyposażona jest elektronicznie sterowane zawieszenie firmy Tein, limitowane kute felgi firmy Ralliart R01, limitowaną dokładkę zderzaka firmy Ralliart z włókna węglowego, ksenonowe światła (nie występujące seryjnie w żadnej innej wersji), zestaw wyścigowych hamulców firmy Stoptech,
oraz wiele innych dodatków poprawiających zarówno komfort jazdy oraz i
osiągi. Mitsubishi Lancer Evloution IX GT400 Extreme do 100 km/h
przyspiesza w czasie poniżej 4 sekund.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz