Określenie Nissan 200SX odnosi się do kilku modeli sportowego samochodu osobowego japońskiej firmy Nissan Motors.
Samochody te były produkowane pod tą nazwą od 1974 roku do 2002.
Pierwszy jego pokaz odbył się w roku 1977. Nissan w Stanach Zjednoczonych miał jeszcze nazwę Datsun. Auto niezbyt się sprzedało, gdyż Japończycy wciąż nie mieli takiej dominacji rynku samochodowego jak dziś na terenach Ameryki Północnej. Model ten oznaczono S10. Były także egzemplarze z silnikiem 2.4, oznaczane jako Datsun 240Z, który to jest protoplastą
obecnego Nissana 350Z.
W roku 1980 auto zmieniło się całkowicie - seria S110 była sprzedawana w Europie i Japonii jako Silvia, w Australii i Nowej Zelandii jako Gazelle, a w Meksyku jako Sakura. Oferowano coupé - hatchbacka i "notchbacka" z tzw. hardtopem. W latach 1981-82 200SX sprzedawany w Stanach Zjednoczonych posiadał silnik Z20E o pojemności dwóch litrów, stu koniach mechanicznych i czterech cylindrach. Lata 1982-83
to zwiększenie pojemności silnika do 2.2 litra, zwiększenie mocy do 102
koni i zmiana oznaczenia na Z22E. Te auta sprzedawały się długo bardzo
dobrze i można je wciąż spotkać na drogach.
W roku 1984 wprowadzono serię S12. I znów całkowita zmiana wyglądu samochodu. 200SX posiadał ją aż do roku 1989, gdy to zmieniono go w USA
na S13, oznaczany 240SX. Część egzemplarzy tej generacji dostała nowy
silnik oznaczany CA18DET - o pojemności 1.8, doładowany turbiną,
posiadający moc 169 koni. W roku 1987
zaoferowano model SE, który posiadał bardzo potężny silnik o pojemności
3.0 litra (SOHC V6 o mocy 160 koni). Ten silnik posiadała także
pierwsza generacja Nissana 300ZX. W tym samym roku udało się zwiększyć
moc do 165 koni, co stało się później znakiem końca produkcji S12.
S13 - model ten był oferowany w Europie jako 200SX, miał silnik o
pojemności 1.8 litra (DOHC) CA18DET, doładowany turbiną, posiadający dwa
warianty mocy - 169 (Europa) oraz 175 (Japonia) koni. Na części rynków
miał nazwę 180SX, natomiast w USA był to 240SX z silnikiem 2.4 litra,
bez turbiny. W roku 1993
wypuszczono nową generację - S14 z silnikiem 2.0 litra SR20DET.
Natomiast trzy lata później zaprezentowano 220 konną S14a, która to
praktycznie kończyła serię 200SX. W Japonii model S13 produkowany był
równolegle z wersją S14 do roku 1998. Japońska wersja oprócz kierownicy
po prawej stronie różniła się deska rozdzielcza, oferowano również
wariant z wyświetlaczem HUD, elektronicznym sterowaniem nawiewów i
klimatyzacji oraz AirBag.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz