Silnik V8- silnik widlasty o ośmiu cylindrach
umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między
nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcję o mniejszym
rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-2.
W najprostszej postaci są to dwie jednostki R4
dzielące wspólny wał korbowy. Rozwiązanie to dzieli jednak wady
mniejszych silników R4 związane z wyważeniem jednostki - wraz ze
wzrostem pojemności skokowej wzrastają drgania generowane w związku z
siłami drugiego rzędu. Z tego powodu od lat 20. XX wieku stosuje się
bardziej skomplikowane wały korbowe z wykorbieniami o dwóch
płaszczyznach (z ang. crossplane) wyposażone w przeciwciężary. Dzięki
temu motor V8 pracuje płynniej niż V6 będąc tańszym niż V12.
Większość silników V8 stosowanych w sporcie samochodowym wykorzystuje
jednak płaski wał korbowy (z ang. flat-plane) co pozwala na szybsze
przyspieszanie i efektywniejszą pracę układu wydechowego.
Amerykańskie silniki V8 były używane jako podstawowe jednostki napędowe tzw. "muscle cars" (Chevrolet Chevelle, Dodge Charger), jednak z powodzeniem są wykorzystywane również w pojazdach użytkowych, np. typu pick-up. W Europie silniki V8 są stosowane przez producentów samochodów luksusowych i sportowych: m.in. Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Mercedes, Porsche.
Produkcja seryjna silników V8 w USA odbywa się od lat 40. XX wieku do dzisiaj. Większość zbudowana jest pod kątem 90°.
Obecnie silniki V8 o pojemności 2,4 l są stosowane również w Formule 1.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz