Podstawowym jest podział na grupy A i N
Niezależnie od grupy, we wnętrzu każdego samochodu rajdowego jest
obowiązek zamontowania klatki bezpieczeństwa, foteli kubełkowych i
szelkowych pasów bezpieczeństwa. Wszystkie te elementy muszą posiadać
aktualny certyfikat, dopuszczający je do montażu w rajdowym samochodzie.
Grupa N nazywana jest często grupą samochodów seryjnych bądź
produkcyjnych. Grupa ta charakteryzuje się niewielką liczbą dozwolonych
modyfikacji w samochodzie. Podstawą do budowy tego auta jest zawsze
model seryjny. W grupie N można wymienić filtr powietrza, a w układzie
wydechowym wymienia się katalizator na sportowy odpowiednik oraz końcowy
tłumik dzięki któremu jest lepszy przepływ spalin. Można również
zmodyfikować zawieszenie samochodu.
W grupie, A nazywanej często grupą samochodów turystycznych, istnieje
możliwość zaawansowanych przeróbek technicznymi podnoszących osiągi i
właściwości jezdne tych samochodów. Zakres modyfikacji grupy A ogranicza
tylko załącznik „J”. Jest to zbiór przepisów technicznych określających
możliwość budowy i modyfikacji rajdowych samochodów. Załącznik “J” jest
bardzo ważny, gdyż w artykule 252., ustęp 1 wyraźnie jest napisane:
„Zabroniona jest każda modyfikacja, jeżeli nie zezwala na nią wyraźnie
regulamin danej grupy”. W praktyce samochody grupy A to takie małe
„potworki”, które jeżdżą głośno i szybko, dysponują o wiele większą mocą
niż w grupie N. Mają też lepsze hamulce i skrzynie biegów, które
pozwalają lepiej przyspieszać oraz później i pewniej hamować.
Podział na pojemność skokową silnika:
N1 - do 1400 cm3 włącznie (np. Volkswagen Polo, Nissan Micra)
N2 - od 1400 cm3 do 1600 cm3 włącznie (np. Citroën Saxo, Peugeot 106)
N3 - od 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie (np. Honda Civic, Renault Clio,
Opel Astra)
N4 - do 2000 cm3 - w praktyce auta z turbosprężarką i napędem na cztery
koła - (np. Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution).
A5 - do 1400 cm3 włącznie (np. Fiat Seicento)
A6 - powyżej 1400 cm3 do 1600 cm 3 (np. Citroen C2 R2, Renault Clio),
włącznie w niej: RPP - Rajdowy Puchar Peugeota 206 (Peugeot 206)
S1600 - silniki 1600 cm 3 - bez turbodoładowania, napęd przedni i
sekwencyjna skrzynia biegów (np. Suzuki Swift Super 1600)
A7 - powyżej 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie (np. Honda Civic Type-R, Opel
Astra OPC)
A8 - powyżej 2000 cm3 (Citroen Xsara, Ford Focus)
Gdy już jesteśmy uzbrojeni w tę wiedzę możemy powiedzieć, że litery A i N
oznaczają, iż do jakiej grupy zalicza się dany samochód, a ciąg, czyli
A8, A7, A6, A5 lub N4, N3, N2, N1 oznacza klasę do której zalicza się
samochód.
Dodatkowo w ramach klasy N4 istnieje podklasa S2000 obejmująca samochody
z wolno ssącymi silnikami i napędem na obie osie oraz z sekwencyjną
skrzynią biegów (np. Fiat Grande Punto S2000, Volkswagen Polo S2000).
Warto również zaznaczyć, że w ramach PPZM (Puchar Polskiego Związku
Motorowego, tzw II rajdowa liga, w której startują zawodnicy z licencją
RII) zorganizowana jest klasa N0 - do 1150 cm3 (np. Fiat Seicento, Fiat
Cinquecento)
źródło: wiadomości24
źródło: wiadomości24
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz