poniedziałek, 17 sierpnia 2015

Klasy samochodów w rajdach

 
Podstawowym jest podział na grupy A i N 
Niezależnie od grupy, we wnętrzu każdego samochodu rajdowego jest obowiązek zamontowania klatki bezpieczeństwa, foteli kubełkowych i szelkowych pasów bezpieczeństwa. Wszystkie te elementy muszą posiadać aktualny certyfikat, dopuszczający je do montażu w rajdowym samochodzie. Grupa N nazywana jest często grupą samochodów seryjnych bądź produkcyjnych. Grupa ta charakteryzuje się niewielką liczbą dozwolonych modyfikacji w samochodzie. Podstawą do budowy tego auta jest zawsze model seryjny. W grupie N można wymienić filtr powietrza, a w układzie wydechowym wymienia się katalizator na sportowy odpowiednik oraz końcowy tłumik dzięki któremu jest lepszy przepływ spalin. Można również zmodyfikować zawieszenie samochodu. W grupie, A nazywanej często grupą samochodów turystycznych, istnieje możliwość zaawansowanych przeróbek technicznymi podnoszących osiągi i właściwości jezdne tych samochodów. Zakres modyfikacji grupy A ogranicza tylko załącznik „J”. Jest to zbiór przepisów technicznych określających możliwość budowy i modyfikacji rajdowych samochodów. Załącznik “J” jest bardzo ważny, gdyż w artykule 252., ustęp 1 wyraźnie jest napisane: „Zabroniona jest każda modyfikacja, jeżeli nie zezwala na nią wyraźnie regulamin danej grupy”. W praktyce samochody grupy A to takie małe „potworki”, które jeżdżą głośno i szybko, dysponują o wiele większą mocą niż w grupie N. Mają też lepsze hamulce i skrzynie biegów, które pozwalają lepiej przyspieszać oraz później i pewniej hamować.
Podział na pojemność skokową silnika: 
N1 - do 1400 cm3 włącznie (np. Volkswagen Polo, Nissan Micra) 
N2 - od 1400 cm3 do 1600 cm3 włącznie (np. Citroën Saxo, Peugeot 106) 
N3 - od 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie (np. Honda Civic, Renault Clio, Opel Astra) 
N4 - do 2000 cm3 - w praktyce auta z turbosprężarką i napędem na cztery koła - (np. Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution). 
A5 - do 1400 cm3 włącznie (np. Fiat Seicento) 
A6 - powyżej 1400 cm3 do 1600 cm 3 (np. Citroen C2 R2, Renault Clio), włącznie w niej: RPP - Rajdowy Puchar Peugeota 206 (Peugeot 206) 
S1600 - silniki 1600 cm 3 - bez turbodoładowania, napęd przedni i sekwencyjna skrzynia biegów (np. Suzuki Swift Super 1600) 
A7 - powyżej 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie (np. Honda Civic Type-R, Opel Astra OPC) 
A8 - powyżej 2000 cm3 (Citroen Xsara, Ford Focus) 
Gdy już jesteśmy uzbrojeni w tę wiedzę możemy powiedzieć, że litery A i N oznaczają, iż do jakiej grupy zalicza się dany samochód, a ciąg, czyli A8, A7, A6, A5 lub N4, N3, N2, N1 oznacza klasę do której zalicza się samochód. Dodatkowo w ramach klasy N4 istnieje podklasa S2000 obejmująca samochody z wolno ssącymi silnikami i napędem na obie osie oraz z sekwencyjną skrzynią biegów (np. Fiat Grande Punto S2000, Volkswagen Polo S2000). Warto również zaznaczyć, że w ramach PPZM (Puchar Polskiego Związku Motorowego, tzw II rajdowa liga, w której startują zawodnicy z licencją RII) zorganizowana jest klasa N0 - do 1150 cm3 (np. Fiat Seicento, Fiat Cinquecento)

źródło: wiadomości24

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz