Audi A8 – luksusowy samochód osobowy produkowany od 1994 roku przez koncern Audi AG. Konkuruje w grupie ekskluzywnych samochodów z BMW serii 7, Jaguarem XJ, Lexusem LS, Mercedesem klasy S i Volkswagenem Phaeton. Od 2002 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.
A8 to pierwszy wielkoseryjnie produkowany samochód osobowy którego konstrukcję wykonano wyłącznie przy użyciu aluminium (1997). Koncepcja aluminiowej konstrukcji samochodu opracowana przez Audi AG nosi nazwę Audi Space Frame (ASF)
Audi A8 D4 trafił do produkcji w listopadzie 2010 roku już jako rocznik 2011. A8 D4 oparte zostało na płycie podłogowej MBL opracowanej przez koncern Volkswagen Group, wykorzystana została także technologia Audi Space Frame znana z poprzednich generacji A8. Dzięki temu pojazd jest najlżejszym modelem z napędem AWD w swoim segmencie, najlepiej wypada także zużycie paliwa.
Gamę jednostek napędowych stanowią trzy silniki benzynowe oraz dwa
wysokoprężne. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, dostępna
jest także wersja z przedłużanym rozstawem osi (A8L). W zwykłych
warunkach napęd quattro zapewnia przeniesienie 60% momentu obrotowego na
oś tylną, gdy wymaga tego sytuacja wartość ta może wzrosnąć do 80% (lub
do 60% dla osi przedniej).
Wiosną roku 2012, na rynku pojawiło się Audi A8 hybrid (dostępne
także w wersji wydłużonej), wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik
elektryczny, wytwarzające wspólnie moc systemową 180 kW (245 KM).
Chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy, umieszczony z tyłu
pojazdu, umożliwia osiągnięcie wyłącznie na napędzie elektrycznym
maksymalnej prędkości 100 km/h lub pokonanie odcinka trzech kilometrów
ze stałą prędkością 60
km/h. Średnio, Audi A8 hybrid zużywa na 100 km
6,3 l paliwa.
W 2013 roku debiutowało A8 po liftingu. Zmieniono znacznie przednią i
tylną część samochodu, zastosowano mocniejsze silniki, które mają
zużywać mniej paliwa. W samochodzie zastosowano kilka nowinek
technicznych, m.in. wykonane w technologii LED nowatorskie
kierunkowskazy, które stopniowo się zapalając, wskazują kierunek skrętu,
oraz LED-owe reflektory z systemem doświetlania zakrętów opartym na
danych z GPS i żaluzjami zasłaniającymi wybrane punkty świetlne, w razie
wykrycia przez kamerę innego pojazdu.
Diodowa technika Audi Matrix oparta jest na podziale przednich
reflektorów samochodu na szereg małych, pojedynczych diod,
współpracujących z połączonymi szeregowo soczewkami lub elementami
odblaskowymi. Zarządzane szybkim sterownikiem reagują na sytuację na
drodze, włączając się lub wyłączając, bądź też zmieniając intensywność
światła. Dzięki temu zawsze precyzyjnie doświetlają drogę oświetlając
maksymalnie duży obszar, bez użycia mechanizmu regulującego położenie
reflektorów. Podczas jazdy specjalna kamera zidentyfikuje pojazdy
nadjeżdżające z przeciwka, a reflektory Audi Matrix automatycznie
dostosują zasięg i moc świateł drogowych, wyłączając odpowiednie zespoły
diod. System pracuje tak, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżające z
naprzeciwka lub wyprzedzanych pojazdów, a dobrze oświetlać przestrzeń
pomiędzy samochodami. Im bliżej znajduje się nadjeżdżający pojazd, tym
więcej diod wyłącza się lub przyciemnia. Po zakończeniu manewru
wyprzedzania, światła drogowe wracają do świecenia pełną mocą, na nowo
włączając przyciemnione wcześniej sekcje diod.
Równocześnie z A8 po liftingu niemiecki koncern zaprezentował
najmocniejszą wersją S8. Model ten napędzany jest 520-konnym silnikiem
4.0 TFSI i przyspiesza do 100 km/h w 4.2 s.
W 2013 roku producent zaprezentował wersję Audi A8 W12 Exclusive,
która została wyprodukowana w 50 egzemplarzach. Samochód wyposażono w
500-konny silnik W12 o pojemności 6,0-litrów. Ponadto model był dostępny
tylko w wariancie przedłużonym, zaś całą produkcją zajęła się
spółka-córka quattro GmbH, odpowiedzialna za produkcję samochodów
wyczynowych i sportowych wersji modeli seryjnych.
W połowie stycznia 2014 roku Audi zaprezentowało fabryczną wersję
opancerzoną A8 L Security stworzoną z myślą o najbardziej wymagających
klientach. Samochód spełnia wymogi odporności balistycznej VR7 -
nadwozie i szyby wytrzymują ostrzał z amunicji przeciwpancernej
stosowanej przez wojska NATO. Auto ma też specjalnie ukształtowaną
podłogę, która zapewnia ochronę przed improwizowanymi ładunkami
źródło: Wokipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz