piątek, 14 sierpnia 2015

Audi A8 D4

Audi A8 – luksusowy samochód osobowy produkowany od 1994 roku przez koncern Audi AG. Konkuruje w grupie ekskluzywnych samochodów z BMW serii 7, Jaguarem XJ, Lexusem LS, Mercedesem klasy S i Volkswagenem Phaeton. Od 2002 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.
A8 to pierwszy wielkoseryjnie produkowany samochód osobowy którego konstrukcję wykonano wyłącznie przy użyciu aluminium (1997). Koncepcja aluminiowej konstrukcji samochodu opracowana przez Audi AG nosi nazwę Audi Space Frame (ASF)


Audi A8 D4 trafił do produkcji w listopadzie 2010 roku już jako rocznik 2011. A8 D4 oparte zostało na płycie podłogowej MBL opracowanej przez koncern Volkswagen Group, wykorzystana została także technologia Audi Space Frame znana z poprzednich generacji A8. Dzięki temu pojazd jest najlżejszym modelem z napędem AWD w swoim segmencie, najlepiej wypada także zużycie paliwa.
Gamę jednostek napędowych stanowią trzy silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, dostępna jest także wersja z przedłużanym rozstawem osi (A8L). W zwykłych warunkach napęd quattro zapewnia przeniesienie 60% momentu obrotowego na oś tylną, gdy wymaga tego sytuacja wartość ta może wzrosnąć do 80% (lub do 60% dla osi przedniej).
Wiosną roku 2012, na rynku pojawiło się Audi A8 hybrid (dostępne także w wersji wydłużonej), wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny, wytwarzające wspólnie moc systemową 180 kW (245 KM). Chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy, umieszczony z tyłu pojazdu, umożliwia osiągnięcie wyłącznie na napędzie elektrycznym maksymalnej prędkości 100 km/h lub pokonanie odcinka trzech kilometrów ze stałą prędkością 60
km/h. Średnio, Audi A8 hybrid zużywa na 100 km 6,3 l paliwa.
W 2013 roku debiutowało A8 po liftingu. Zmieniono znacznie przednią i tylną część samochodu, zastosowano mocniejsze silniki, które mają zużywać mniej paliwa. W samochodzie zastosowano kilka nowinek technicznych, m.in. wykonane w technologii LED nowatorskie kierunkowskazy, które stopniowo się zapalając, wskazują kierunek skrętu, oraz LED-owe reflektory z systemem doświetlania zakrętów opartym na danych z GPS i żaluzjami zasłaniającymi wybrane punkty świetlne, w razie wykrycia przez kamerę innego pojazdu. Diodowa technika Audi Matrix oparta jest na podziale przednich reflektorów samochodu na szereg małych, pojedynczych diod, współpracujących z połączonymi szeregowo soczewkami lub elementami odblaskowymi. Zarządzane szybkim sterownikiem reagują na sytuację na drodze, włączając się lub wyłączając, bądź też zmieniając intensywność światła. Dzięki temu zawsze precyzyjnie doświetlają drogę oświetlając maksymalnie duży obszar, bez użycia mechanizmu regulującego położenie reflektorów. Podczas jazdy specjalna kamera zidentyfikuje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, a reflektory Audi Matrix automatycznie dostosują zasięg i moc świateł drogowych, wyłączając odpowiednie zespoły diod. System pracuje tak, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżające z naprzeciwka lub wyprzedzanych pojazdów, a dobrze oświetlać przestrzeń pomiędzy samochodami. Im bliżej znajduje się nadjeżdżający pojazd, tym więcej diod wyłącza się lub przyciemnia.  Po zakończeniu manewru wyprzedzania, światła drogowe wracają do świecenia pełną mocą, na nowo włączając przyciemnione wcześniej sekcje diod.
Równocześnie z A8 po liftingu niemiecki koncern zaprezentował najmocniejszą wersją S8. Model ten napędzany jest 520-konnym silnikiem 4.0 TFSI i przyspiesza do 100 km/h w 4.2 s.
W 2013 roku producent zaprezentował wersję Audi A8 W12 Exclusive, która została wyprodukowana w 50 egzemplarzach. Samochód wyposażono w 500-konny silnik W12 o pojemności 6,0-litrów. Ponadto model był dostępny tylko w wariancie przedłużonym, zaś całą produkcją zajęła się spółka-córka quattro GmbH, odpowiedzialna za produkcję samochodów wyczynowych i sportowych wersji modeli seryjnych.
W połowie stycznia 2014 roku Audi zaprezentowało fabryczną wersję opancerzoną A8 L Security stworzoną z myślą o najbardziej wymagających klientach. Samochód spełnia wymogi odporności balistycznej VR7 - nadwozie i szyby wytrzymują ostrzał z amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. Auto ma też specjalnie ukształtowaną podłogę, która zapewnia ochronę przed improwizowanymi ładunkami

źródło:    Wokipedia 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz