Wszystkie klasy są umieszczane na listach zgłoszeń, wynikach, klasyfikacjach i uwzględniane przy wręczaniu pucharów. Nazwa klasy składa się z litery (N, A, R, HR lub S) i cyfry (1-8, 1600, 2000) będącej oznaczeniem pojemności silnika.
Na rajdach możemy podziwiać min. auta A-grupowe i N-grupowe. Przykładowo, gdyby nasze auto na zakupy dostosować do wymogów bezpieczeństwa obowiązujących na rajdzie, to miiałybyśmy rajdówkę N-grupową. Bazą do budowy auta sportowego, jest w tym wypadku samochód seryjnie produkowany (ale nie każdy). Nie możemy w nim modyfikować jednostki napędowej, ale możemy poprawić np. zawieszenie czy układ wydechowy. Nie można dokonywać zmian w sposób dowolny, bo wtedy kierowcy
prześcigaliby się w pomysłach na podrasowanie rajdówki; zmian należy dokonywać wg wskazań z załącznika J.
Załącznik J - dodatek do Międzynarodowego Kodeksu Sportowego, który składa się z przepisów: ogólnych, szczegółowych i technicznych dotyczących poszczególnych grup samochodów przystosowanych do sportów motorowych. |
Suzuki Swift - klasa A5 |
fot. Oktawian Biniek
|
Peugeot 207 S2000 |
fot. Andrzej Browarny
|
Niezależnie od grupy aut, wszystkie przechodzą drastyczne odchudzanie, a ta dieta cud polega na usuwaniu z auta seryjnego wszystkich elementów zbytecznych w sporcie: miękkich foteli, obić w drzwiach, osłon i plastików. W zamian montuje się elementy chroniące zawodników w trakcie uderzenia, czyli klatkę bezpieczeństwa, dwa kubełkowe fotele (głębokie i twarde - by unieruchomić ciało) oraz wielopunktowe pasy (podtrzymujące ramiona, biodra i tułów). Elementy te muszą być homologowane, czyli wcześniej sprawdzone, czy nadają się do wykorzystywania w sporcie.
Homologacja - stwierdzenie przez FIA, że określony model samochodu może być dostosowany (wg. załącznika J) do startów w danej grupie. Homologacja FIA obowiązuje także przy elementach wyposażenia obowiązkowego dotyczącego bezpieczeństwa w rajdówce oraz przy zakupie rajdowej odzieży ochronnej. |
Samochody grupy N podzielone na klasy w zależności od pojemności skokowej silnika:
- klasa N 1 do 1400 cm3
- klasa N 2 powyżej 1400 cm3 i do 1600 cm3
- klasa N 3 powyżej 1600 cm3 i do 2000 cm3
- klasa N 4 powyżej 2000 cm3
- klasa A 5 do 1400 cm3
- klasa A 6 powyżej 1400 cm3 i do 1600 cm3
- klasa A 7 powyżej 1600 cm3 i do 2000 cm3
- klasa Super 2000
- klasa TD - Samochody z napędem na 2-koła wyposażone w turbodoładowany silnik Diesla o pojemności nominalnej do 2000 cm3 (grupa A i N)
- klasa R1A do 1400 cm3
- klasa R1B powyżej 1400 cm3 i do 1600 cm3
- klasa R2B powyżej 1400 cm3 i do 1600 cm3
- klasa R2C powyżej 1600 cm3 i do 2000 cm3
- klasa R3C powyżej 1600 cm3 i do 2000 cm3
- klasa R3T do 1600 cm3
- klasa R3D do 2000 cm3 (nominalna)
- klasa HR 9 do 750 cm3
- klasa HR 10 powyżej 750 cm3 i do 1300 cm3
- klasa HR 11 powyżej 1300 cm3 i do 1600 cm3
- klasa HR 12 powyżej 1600 cm3 i do 2000 cm3
- klasa HR 13 powyżej 2000 cm3 (bez ograniczenia pojemności)
- samochody GT
- samochody Kit Car o pojemności silnika ponad 1600 cm3
- samochody N4+ (max. średnica wewnętrzna wlotu powietrza do sprężarki wynosi 34 mm)
- samochody klasy A-8 (powyżej 2000 cm3) w tym WRC
- samochody CNG (samochody wyposażone w instalację gazową Compressed Natural Gas)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz