wtorek, 28 stycznia 2014

Silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim

Silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim to tłokowy silnik spalinowy, konstrukcyjna odmiana silnika wysokoprężnego w którym paliwo jest podawane bezpośrednio do cylindra.
Inna równoznaczna nazwa (rzadko już spotykana) to silnik z niedzieloną komorą spalania.

W silnikach tych kształt denka tłoka jest dobrany dla uzyskania takiego zawirowania sprężonego powietrza, aby w możliwie krótkim czasie doszło do odparowania i samozapłonu wtryskiwanej dawki paliwa. Powstające gazy spalinowe działając na tłok oddają mu swoją energię (suw pracy) dając w efekcie pracę użyteczną. Silnik taki może pracować zarówno w obiegu (cyklu) dwusuwowym (rzadkość - wyłącznie silniki o dużej pojemności z cylindra i niskich obrotach pracy), jak i czterosuwowym.
Silniki z wtryskiem bezpośrednim cechują się zaletami takimi jak:
  • niskimi stratami cieplnymi
  • niskim jednostkowym zużyciem paliwa
  • możliwością uzyskania dużych mocy jednostkowych (po doładowaniu)
  • łatwiejszym spełnieniem ostrych norm ekologicznych.
Posiadają też i wady takie jak:
  • "twarda" praca silnika (głośność)
  • wolniejsza reakcja na "dodanie gazu"
  • większymi wymaganiami w zakresie paliwa (liczba cetanowa)
Wady te można (w większości) usunąć poprzez zastosowanie nowych technologii zasilania, opartych na pompo-wtryskiwaczach i systemie common rail. Niskie jednostkowe zużyciem paliwa sprawia, iż silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim odgrywa coraz większą rolę jako silnik trakcyjny do napędu pojazdów. O ile kiedyś był stosowany (z założenia) w ciężkim transporcie drogowym i kolejnictwie, tak obecnie jest powszechnie stosowany też w samochodach dostawczych osobowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz